ArCADia-ARCHITEKTURA

Tab. 7   Funkcje modułu ArCADia-ARCHITEKTURA znajdujące się na pasku narzędzi ArCADia-SYSTEM dla programu AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD (kolumna I) oraz na wstążkach programu ArCADia (kolumna II:

I

II

Opcja

Opis

edytuj baze materialow.bmp

Edytuj bibliotekę materiałów

Pozwala na zmodyfikowanie istniejących i dodanie własnych materiałów do globalnej bazy danych. Opis w rozdziale Edytor biblioteki materiałów.

przek.bmp

Wstaw przekrój

Wprowadza widok przekroju do projektu. Opis w pomocy do modułu ArCADia-START.

Wstaw źródło światła

Wprowadza do sceny źródło światła odwzorowane w renderowanej scenie. Opis w rozdziale Rendering.

imp1.bmp

Importuj dane z programu ArCon

Importuje budynek z programu ArCon. Opis w rozdziale Współpraca z innymi programami.

eksp1.bmp

Eksportuj dane do programu ArCon

Eksportuje rzut wybranych kondygnacji do programu ArCon. Opis w rozdziale Współpraca z innymi programami.

ic_obj.bmp

Eksportuj dane do formatu OBJ

Eksportuje projekt do formatu OBJ. Opis w rozdziale Współpraca z innymi programami.

Eksport podrysu do R3D3-Rama 3D

Przenosi dane (obrysy dachów i siatki osi modularnych) do zainstalowanego programu R3D3-Rama 3D w wersji 15. Opis w rozdziale Eksport podrysu do R3D3.

 

Tab. 8   Funkcje modułu ArCADia-ARCHITEKTURA znajdujące się na pasku narzędzi ArCADia-ARCHITEKTURA dla programu AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD (kolumna I) oraz na wstążkach programu ArCADia (kolumna II):

I

II

Opcja

Opis

Wstaw ścianę łukową

Wprowadza ścianę łukową poprzez wskazanie 3 punktów na łuku. Opis w rozdziale Ściany.

scia3.bmp

Przekształć linię w ścianę

Przekształca wybraną polilinię/linię na dowolnie zdefiniowaną ścianę. Wskazana polilinia/linia określa krawędź/oś wprowadzenia. Opis w rozdziale Ściany.

ic_sciana_p.bmp

Rysuj ścianę 3 punktami

Rysuje ścianę poprzez wskazanie na rysunku jej szerokości i długości. Opis w rozdziale Ściany.

scia4.bmp

Przekształć linię w ścianę wirtualną

Przekształca wybraną polilinię/linię w ścianę wirtualną. Opis w rozdziale Ściany.

ic_skrypt.bmp

Wstaw okno/drzwi specjalne

Wstawia okna lub drzwi definiowane podczas wprowadzania o kształcie innym niż prostokątny (np. zakończone łukiem) i z dowolnym podziałem. Opis w rozdziale Okna i drzwi specjalne.

ic_otwor.bmp

Wstaw otwór

Wstawia w ściany otwory. Opis w rozdziale Otwory w ścianach.

isp

Wstaw słup stalowy

Wprowadza słupy i elementy stalowe jako pionowe, skośne lub poziome elementy. Opis w rozdziale Wprowadzenie elementów stalowych.

Import plików F3D

Wprowadza konstrukcję zaprojektowanej w programie R3D3-Rama 3D. Opis w rozdziale Import pliku F3D.

strop1.bmp

Wstaw strop

Wstawia strop na rzut poprzez wskazanie kolejnych narożników obrysu. Opis w rozdziale Stropy.

Wstaw podłogę na gruncie

Wprowadza podłogę na gruncie we wszystkich pomieszczeniach aktywnej kondygnacji. Opis w rozdziale Bryła.

fund1.bmp

Wstaw fundament

Wstawia na rzut fundamentów żelbetowe stopy fundamentowe. Opis w rozdziale Fundamenty.

fund2.bmp

Wstaw ławę fundamentową

Wstawia na rzut fundamentów żelbetowe ławy fundamentowe. Opis w rozdziale Fundamenty.

fund3.bmp

Przekształć linię w ławę fundamentową

Przekształca polilinię/linię w ławę fundamentową poprzez wskazanie polilinii/linii i określenie krawędzi/osi wprowadzenia. Opis w rozdziale Fundamenty.

Wstaw rampę

Wstawia na rzut rampę poprzez wskazanie kolejnych jej „biegów” i spoczników. Opis w rozdziale Schody.

Wstaw schody kręte

Wstawia na rzut schody kręte poprzez wskazanie środka i zadanie promienia. Opis w rozdziale Schody.

Wstaw schody kręte 3-punkty

Wstawia na rzut schody kręte poprzez wskazanie trzech punktów na obrysie. Opis w rozdziale Schody.

dach1.bmp

Wstaw dach

Wprowadza dach na rzut poprzez wskazanie kolejnych narożników obrysu. Opis w rozdziale Dachy.

dach2.bmp

Wstaw dach prostokątem

Wprowadza dach poprzez wskazanie długości jednego boku i szerokości prostokątnego obrysu. Prostokąt może być wstawiany pod dowolnym kątem. Opis w rozdziale Dachy.

dach3.bmp

Wstaw dach automatycznie

Wstawia na rzut dach, wykrywając automatycznie obrys aktywnej kondygnacji. Opis w rozdziale Dachy.

dach5.bmp

Wstaw otwór w dachu

Wstawia w dachu otwór w kształcie dowolnego wielokąta. Opis w rozdziale Dachy.

dach6.bmp

Wstaw facjatkę

Wprowadza facjatkę dachową na wskazaną połać. Opis w rozdziale Dachy.

dach4.bmp

Wstaw okno dachowe

Wstawia we wskazanej połaci dachu okno. Opis w rozdziale Dachy.

iha

Wstaw wyłaz dachowy

Wstawia wyłaz dachowy na połaci dachu. Opis w rozdziale Wyłaz dachowy.

Wstaw kolektor słoneczny

Wstawia kolektor słoneczny na połać dachu. Opis w rozdziale Kolektor słoneczny.

iccap

Wstaw nasadę kominową

Wstawia nasadę kominową wentylacyjną lub spalinową. Opis w rozdziale Nasady kominowe.

irdgall

Wstaw gąsior automatycznie

Na kalenicach i narożach dachu i facjatek automatycznie wstawiane są gąsiory. Opis w rozdziale Gąsiory.

irdg

Wstaw gąsior

Wstawia gąsior na wskazaną krawędź (naroże lub kalenicę) dachu i facjatki. Opis w rozdziale Gąsiory.

iash

Wstaw barierę śniegową

Wstawia barierę śniegową w jednej z sześciu typów. Opis w rozdziale Bariery śniegowe.

irga

Wstaw rynny automatycznie

Na okapach dachu i facjatek automatycznie są wstawiane rynny dachowe. Opis w rozdziale Rynny dachowe.

irgsa

Wstaw rynnę

Wstawia rynnę na wybrany okap dachu lub facjatki. Opis w rozdziale Rynny dachowe.

irg

Wstaw rynnę przez dwa punkty

Na wskazanym fragmencie okapu wstawiana jest rynna. Opis w rozdziale Rynny dachowe.

ids

Wstaw rurę spustową

We wprowadzone rynny wstawiane są rury spustowe, idące od dachu do terenu. Opis w rozdziale Rury spustowe.

pl1.bmp

Wstaw bryłę

Wstawia płytę o kształcie dowolnego wielokąta. Opis w rozdziale Bryła.

pl2.bmp

Wstaw prostokątną bryłę - wskazując oś lub krawędź

Wstawia prostokątną płytę rysowaną krawędzią lub osią (tą opcją można np. symulować podciągi i belki). Opis w rozdziale Bryła.

pl3.bmp

Wstaw prostokątną bryłę - wskazując długość i szerokość

Wstawia płytę o kształcie prostokąta. Opis w rozdziale Bryła.

pol1.bmp

Wstaw różę wiatrów przez punkt

Wstawia na rzut strzałkę północy poprzez podanie kąta i wskazanie punktu wstawienia. Opis w rozdziale Narzędzia projektu.

pol2.bmp

Wstaw różę wiatrów przez dwa punkty

Wstawia na rzut strzałkę północy poprzez wskazanie dwóch punktów. Opis w rozdziale Narzędzia projektu.

wym2.bmp

Wymiaruj zaznaczone elementy

Wstawia wymiary obiektów architektonicznych powiązanych ze sobą, np. ścian z wprowadzoną stolarką. Opis w rozdziale Narzędzia projektu.

wym3.bmp

Wymiaruj cały rysunek

Wymiaruje rzut aktywnej kondygnacji na czterech liniach wymiarowych: stolarki i otworów, ścian i pomieszczeń, zewnętrznych elementów wystających i całkowitego wymiaru zewnętrznego. Opis w rozdziale Narzędzia projektu.

Wymiaruj kątowo zaznaczone elementy

Wprowadza wymiar kąta poprzez wskazanie dwóch elementów do zwymiarowania zależności położenia. Opis w rozdziale Narzędzia projektu.

Wymiaruj promień

Wprowadza wymiar promienia dla łukowej ściany. Opis w rozdziale Narzędzia projektu.

wym4.bmp

Wstaw kotę wysokościową

Wstawia na rzut i przekrój kotę wysokościową. Opis w rozdziale Narzędzia projektu.

ic_wymiar4.bmp

Wstaw opis elementu

Wprowadza chorągiewkę z opisem materiałów na rzut lub przekrój budynku. Opis w rozdziale Narzędzia projektu.

igsl

Wstaw zliczanie powierzchni i kubatur

Wstawia tabelę zestawień powierzchni (zabudowy, gospodarczej, netto i brutto budynku), kubatury, minimalnej wielkości działki, nachylenia i wysokości dachu itp. Opis w rozdziale Wykaz powierzchni i kubatur.

Wstaw wykaz elementów prętowych

Wstawia tabelę zestawień wszystkich elementów prętowych w dokumencie i tych wstawionych elementami prętowymi i tych zaimportowanych z R3D3-Ramy 3D. Opis w rozdziale Wykaz elementów prętowych.

iwlst

Wstaw wykaz drewna

Wstawia tabelę elementów drewnianych, wprowadzonych jako konstrukcja dachu z programu R3D3-Rama 3D.

iral

Wstaw zliczanie powierzchni dachów

Wstawia tabelę z rozrysowanymi i policzonymi dachami i facjatkami, wraz z informacją o długościach okapów, kalenic, naroży, krawędzi szczytowych i koszy. Opis w rozdziale Wykaz powierzchni dachów.

iracl

Wstaw zestawienie akcesoriów dachowych

Wstawia tabelę zliczającą wszystkie elementy na dachu: okna i wyłazy dachowe, nasady kominowe, gąsiory, bariery śniegowe, rynny i rury spustowe. Opis w rozdziale Wykaz akcesoriów dachowych.

isracl

Wstaw zestawienie zaznaczonych akcesoriów dach.

Wstawia tabelę zliczającą tylko zaznaczone akcesoria wstawione na dachu. Opis w rozdziale Wykaz akcesoriów dachowych.

irml

Wstaw zestawienie materiałów dachowych

Wstawia tabelę zestawiającą użyte w dachach i facjatkach materiały. Opis w rozdziale Wykaz materiałów użytych w dachu.

Zestawienie materiałów

Wstawia tabele zestawień materiałów elementów wybranych w oknie Zestawienia materiałów. Opis w rozdziale Zestawienie materiałów.

Zestawienie materiałów dla zaznaczonych obiektów

Wstawia tabele zestawień materiałów dla zaznaczonych na rzucie elementów i zatwierdzonych w oknie Zestawienia materiałów. Opis w rozdziale Zestawienie materiałów.

Eksport wybranych zestawień materiałów

Zapisuje zaznaczone zestawienia do plików: .rtf lub .csv lub przenosi je do programu Ceninwest. Opis w rozdziale Zestawienie materiałów.

Tab. 9   Funkcje modułu ArCADia-ARCHITEKTURA znajdujące się w oknie Eksploratora obiektów:

I

Opcja

Opis

Importuj obiekt 3D

Wczytuje wskazane pliki w formatach .3ds, .aco i .o2c i zapisuje je do biblioteki programu. Opis w rozdziale Import obiektów.

Eksportuj do pliku xobj3d

Zapisuje zaznaczony fragment projektu jako obiekt 3D do biblioteki programu. Opis w rozdziale Zapis obiektów 3D.

 

Tab. 10 Funkcje modułu ArCADia-ARCHITEKTURA znajdujące się w oknie Widok 3D:

I

Opcja

Opis

Rendering

Tworzenie dwuwymiarowej wizualizacji projektowanego budynku zapisywanej w pliku w formacie BMP. Opis w rozdziale Rendering.

Multirendering

Zapis wizualizacji z wybranych kamer wprowadzonych do projektu. Opis w rozdziale Rendering.

 

 

￿