Ściany > Ściany

Rysowanie ścian łukowych

Do projektu architektonicznego można wprowadzić ścianę rysowaną po łuku. Ściana ta będzie wprowadzana trzema punktami: początkiem i końcem łuku oraz jego promieniem. Ilość i rodzaj warstw na łuku jest definiowana analogicznie, jak w ścianach prostych.

Wywołanie:

Program ArCADia:

      Wstążka Architektura ⇒ grupa logiczna Budynek iaw_16 Ściana łukowa

Program AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:

      Pasek narzędzi ArCADia-ARCHITEKTURA Wstaw ścianę łukową

      Wstążka Architektura ⇒ grupa logiczna Budynek iaw_16 Ściana łukowa

Program ArCADia 10:

      Wstążka Architektura ⇒ grupa logiczna Budynek  Ściana łukowa

Podczas rysowania można zdefiniować warstwy i zapisać typ ściany, analogicznie jak w przypadku ścian zwykłych. Można także zdefiniować Uchwyt wprowadzania (krawędź lub oś ściany).

Analogicznie do wprowadzania wszystkich elementów programu podczas rysowania, z poziomu paska wstawiania, okna zgłoszeń lub obszaru poleceń dostępne są następujące funkcje:

      Śledzenie osi – opcja wykrywa punkty i krawędzie wprowadzonych elementów, prowadząc od nich osie poziome i pionowe względem ekranu lub, jeśli jest to np. krawędź ściany, także pokazuje przedłużenie takiej linii.

      Śledzenie kątów – opcja wskazuje zadane w powyższym oknie kąty, wyznaczając je od wprowadzonych wcześniej elementów, np. od krawędzi narysowanych ścian.

      Wykrywanie – opcja wykrywa krawędzie, osie, narożniki i punkty elementów już wprowadzonych do projektu, umożliwiając tym samym precyzyjne osadzenie kursora na narysowanych obiektach.

      Odniesienie – umożliwia wstawienie ściany w zadanej odległości od wybranego punktu (dostępna tylko przed wstawieniem pierwszego fragmentu ściany).

      Pomiędzy punktami (środek) – rozpoczyna rysowanie ściany w środku wskazanej odległości (odległość podaje się poprzez wskazanie dwóch punktów).

      Pomiędzy punktami (procentowo) – rozpoczyna rysowanie ściany w zadanym procentowym podziale wskazanej odległości (odległość podaje się poprzez wskazanie dwóch punktów).

      Kontynuuj – umożliwia kontynuowanie ściany na przedłużeniu poprzedniego segmentu.

      Cofaj – cofa ostatnio wprowadzony fragment ściany.

      Kąt – wstawia fragment ściany przy ustalonym kącie.

      Długość – wstawia fragment ściany o ustalonej długości.

      Zamknij – zamyka rysowany kontur, prowadząc ścianę do punktu startowego i kończy polecenie.

      Anuluj – przerywa działanie funkcji.

      Gotowe – kończy wstawianie ściany.

Dla przykładu:

Wprowadzana jest ściana łukowa trójwarstwowa w istniejący już rzut ścian. Na początek po wybraniu ściany wskazywany jest punkt początkowy.

Rys. 144      Rysowanie ściany łukowej – wskazanie początku

Jeśli warstwy są rysowane odwrotnie niż pozostałe ściany na rysunku, to przed wskazaniem drugiego punktu lub promienia można zamienić ustawienie warstw opcją Zmień kolejność warstw.

Rys. 145      Rysowanie ściany łukowej – obrót warstw

Po wskazaniu końca łuku należy zadać promień. Podczas rysowania, dla łatwiejszego wskazania odpowiedniego promienia, wyświetlana jest jego wartość. Jeśli potrzebna jest większa dokładność, to po wstawieniu ściany w jej Właściwościach można skorygować wprowadzony promień (Promień łuku (do osi symetrii)).

Rys. 146      Rysowanie ściany łukowej – wskazanie promienia

Rys. 147      Przykład wstawionej ściany łukowej

￿