Ogólnie rzecz biorąc, obiekty konwertowane filtrem importu 3DS, nie wymagają żadnych źródeł światła, ponieważ źródła takie można tworzyć już w samym ArCon.
Jeśli chcą jednak Państwo konstruować mimo to świecące obiekty (np. lampy sufitowe), można uzyskać to poprzez specjalne źródła światła w 3D Studio lub 3D Studio MAX.
Spośród wielu możliwych typów źródeł światła 3D Studio wzgl. 3D Studio MAX filtr importu używa dokładnie jednego – Target Spot. Spośród wielu możliwych parametrów dla Target Spot w 3D Studio MAX w zakładce „General Parameters” stosowany jest tylko kolor. Wszystkie inne parametry pozostają bez znaczenia i nie są używane w ArCon. Zatem to, czy źródło światła rzuca cienie czy też nie, nie zależy w ArCon od tego, czy w 3D Studio w zakładce „General Parameters” zaznaczona jest opcja rzucania cieni ale jedynie od tego, czy w ArCon dla tego źródła światła włączona jest opcja Rzucanie cieni.
Poprzez ustawienie koloru Target Spot z jednej strony zdefiniowana jest barwa światła Spotlight, z drugiej zaś także jego intensywność. Jeśli zatem chcą Państwo stworzyć np. ciemne źródło światła, należy ustawić kolor jako „szary”, jeśli światło ma być jasne, należy wybrać kolor „biały”. To samo dotyczy również oczywiście kolorowych świateł, przy czym należy odpowiednio dobrać intensywność koloru.
Z cech geometrycznych światła Target Spot używana jest jedynie pozycja. Kierunek reflektora, jak również kąt otwarcia stożka światła itd. nie mają znaczenia w ArCon, ponieważ używa on tylko źródeł punktowych (wyjątek: przy oświetleniu dziennym kierunkowe światło słońca).
Uwaga: Powodem jest zasadniczo bardzo niedokładne przedstawienie stożka światła podczas Quick Render. Znają być może Państwo ten efekt z 3D Studio MAX – stożki światła są prezentowane dokładnie, jeśli obiekty mają odpowiednio dużo powierzchni (Face), nie jest to z kolei wskazane ze względu na ogólną wydajność. Skutkiem są mniej lub bardziej przypadkowe stożki światła. Aby wykluczyć ten efekt, nie zaimplementowano w ArCon świateł typu Spotlight.
Jeśli modelują Państwo lampy dla ArCon, powinni Państwo zwracać uwagę przy korpusach lamp na fakt, że raytracer ArCon używa, podczas obliczania cieni, wszystkich powierzchni obiektu, które rzucają cienie. Może mieć zatem sens w przypadku korpusów lamp wyłączenie określonych części lampy z rzucania cieni. W ten sposób uniknąć można sytuacji, kiedy klosz rzuca cień.
Zarówno w 3D Studio jak i w 3D Studio MAX istnieje możliwość określenia, że pewne obiekty nie rzucają cieni (3D Studio MAX: kliknąć prawym klawiszem myszy na obiekcie, potem na Preferences i wyłączyć opcję rzucanie cieni). Informacja ta zapisywana jest zasadniczo w plikach 3DS i odpowiednio interpretowana przez ArCon.
Jeśli w 3D Studio obiekt zostanie zaznaczony jako nie rzucający cieni, od lampy w tym obiekcie nie powstaną cienie. To, czy dla innych źródeł światła w ArCon rzucony będzie cień, zależeć będzie nie od ustawień w 3D Studio, lecz jedynie od ustawienia obiektu ArCon (patrz okno dialogowe „Ustawienia obiektu”, opcja „rzuca cienie podczas raytracingu”).
Opisywany tu mechanizm funkcjonuje podczas zapisywania plików 3DS w 3D Studio. Jeśli natomiast pliki 3DS są eksportowane z 3D Studio MAX, z powodu błędu w tym programie niestety tracona jest cecha „rzucanie cieni”. Oznacza to, że w pliku 3DS nie jest zapisywana taka informacja. Można to zaobserwować, po ponownym wczytaniu do 3D Studio takiego wyeksportowanego obiektu 3DS. Aby teraz mimo wszystko używać 3Dstudio MAX-a jako modelera lamp, które nie rzucają cieni, filtr importu 3DS używa następującego „obejścia”: jeśli nazwa obiektu zaczyna się _NS_, filtr zakłada, że obiekt ten (mamy tu na myśli lampę), nie rzuca cieni.
W katalogu \3DS\ModellDemo znajdą Państwo plik „Schatten.3ds”. Jeśli zaimportowany zostanie on do ArCon i widok przełączony na „Noc”, uzyskany będzie następujący obraz:
Po drzewie hierarchii obiektu można poznać, że nazwy drugiego i trzeciego czajniczka zaczynają się znakami „_NS_”.