Praca w trybie projektowania > Raytracing

Prze- i niedoświetlenia w ArCon

Podobnie jako podczas normalnego fotografowania może się łatwo zdarzyć, prześwietlenie względnie niedoświetlenie określonej sceny. Celem uniknięcia tego niepożądanego efektu, należy przestrzegać poniższych wskazówek: Uwarunkowany zasadą działania, ArCon nie prezentuje nigdy płaszczyzn teksturowanych jaśniej, od ich pierwotnej tekstury. Jeżeli stosowana jest jasnoszara tekstura, to odpowiednio teksturowane płaszczyzny nie będą nigdy wyglądały jaśniej niż jasno-szaro - niezależnie od liczby źródeł światła wykorzystanych do tej sceny. Jeżeli na jasnoszarej płaszczyźnie postawione zostanie krzesło, to może się zdarzyć, że pomimo „odsunięcia” źródeł światła, pod wpływem których krzesło to rzuca swój cień, płaszczyzna ta nadal będzie jeszcze prześwietlona. Efekt tego jest taki, że cień jest niewidoczny, ponieważ ta płaszczyzna nadal jest prześwietlona. Celem uniknięcia tego efektu należy postępować w poniżej opisany sposób.

Przy normalnym sposobie prezentacji należy kliknąć po prawej stronie na ikonę . Pojawiający się w otwierającym się teraz oknie, regulator jasności musi być nastawiony w ten sposób, aby nasza scena przy aktualnym oświetleniu, zaczynała się w tym momencie ściemniać. W odniesieniu do szarej płaszczyzny przykładowej oznacza to, że od tej chwili zaczyna się stawać ona, bardziej ciemnoszara. Przy wykorzystaniu płaszczyzny demonstracyjnej można w bardzo prosty sposób dokonać precyzyjnej regulacji. Potwierdzając teraz to okno dialogowe za pomocą OK., możemy przyjąć, że warunki oświetleniowe są nastawione w optymalny sposób. Uruchomić teraz Raytracer przez kliknięcie ikony  i oczekiwany cień stanie się widoczny na szarej płaszczyźnie.