Edytor biblioteki typów

Aby wyświetlić okno dialogowe z Edytora biblioteki typów, kliknij na ikonę:

 

Program ArCADia:

      Wstążka Narzędzia główne ⇒ Grupa logiczna Moduły  

 

Program AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:

 

      Pasek narzędzi Architektura

 lub napisz

      isa_etl.

Edytor biblioteki typów służy do edycji i wprowadzania nowych typów obiektów programu ArCADia. Ułatwia dostęp do katalogów producenckich i umożliwia wybór tylko tych katalogów, z których użytkownik najczęściej korzysta na etapie projektowania. Dodatkowo dzieli typy na Bibliotekę standardową (czyli dołączoną do danej wersji oprogramowania) oraz Bibliotekę użytkownika,
w której znajdują się wszystkie nowe lub zmodyfikowane przez użytkownika typy elementów.

Rys. 14.         Okno Edytora biblioteki typów

W górnej części okna Edytora biblioteki typów (Rys. 14) użytkownik ma możliwość wyboru branży z rozwijalnej listy, na której znajdują się wszystkie dostępne w systemie ArCADia BIM branże – moduły.

Rys. 15.         Widok rozwiniętej listy branż dostępnych w systemie ArCADia BIM

Po wybraniu odpowiedniej dla siebie branży użytkownik w rozwijalnej liście Element (po prawej stronie) ma dostępne wszystkie elementy znajdujące się w wybranej branży (module), np. Rura grzewcza po wyborze Instalacji grzewczych.

Rys. 16.         Widok rozwiniętej listy branż dostępnych w systemie ArCADia BIM

Rys. 17.         Okno Edytora biblioteki typów po wybraniu odpowiedniej branży
i jednego z jej elementów

Dolna część okna edytora podzielona jest na stronę Biblioteki globalnej (na lewo) i stronę Biblioteki projektu (na prawo).

Biblioteka globalna jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów dostępne dla użytkownika dodane domyślnie i w trakcie pracy z programem podzielone na Bibliotekę standardową (biblioteka, która jest dołączona do danej wersji oprogramowania i której użytkownik nie zmienia) oraz Bibliotekę użytkownika, która zawiera elementy (typy) wprowadzone przez użytkownika w trakcie pracy z programem.

Biblioteka projektu jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów użytych bądź możliwych do użycia w projekcie. Typ dla elementu nadać można z okna właściwości elementu (Rys. 18, Rys. 19),

Rys. 18.         Miejsce wprowadzania typu z poziomu właściwości elementu

a także w oknach modyfikacji i wstawiania.

Rys. 19.         Miejsce wyboru typu z poziomu okna wstawiania elementu

Nad oknami bibliotek typów znajdują się ikony, które służą odpowiednio:

Dodaj nowy typ  – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik ma możliwość dodania nowego typu do Biblioteki globalnej lub do Biblioteki projektu (do Biblioteki użytkownika). Istnieje także możliwość edycji właściwości typu dla elementu, gdzie użytkownik może nadać elementowi wszystkie te parametry, które są dla niego charakterystyczne. Są to m.in. parametry typu, widok.

UWAGA! Kliknięcie Dodaj nowy typ przy podświetlonym wcześniej typie w bibliotece dodaje nowy typ na bazie podświetlonego. Ułatwia to wprowadzanie do biblioteki katalogów obiektów (np. jednej firmy), które różnią się jednym parametrem, np. średnicą.

Dodaj nowy folder  – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik ma możliwość dodania nowego folderu, do którego następnie będzie mógł dodawać typy elementów. Pojawi się okno z możliwością wpisania nazwy folderu. Po wpisaniu nazwy należy wcisnąć przycisk , aby dodać folder do biblioteki bądź , by przerwać polecenie.

Rys. 20.         Okno wprowadzanego folderu typów

Usuń  – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik może usunąć zaznaczony typ lub folder.

Zostaw tylko typy użyte w projekcie  – po kliknięciu na tę ikoną w Bibliotece projektu zostaną jedynie te typy, które są użyte w projekcie (zostały zastosowane w jakimś obiekcie).

Po naciśnięciu prawym przyciskiem myszy na typ jest dostępne menu:

 

Właściwości typu  – po wciśnięciu tej ikony użytkownik będzie miał dostęp do właściwości zaznaczonego typu. Może je w tym miejscu zmienić i zapisać.

Nad biblioteką projektu znajduje się przycisk . Po kliknięciu na ten przycisk w szablonie zostaną zapisane ustawienia Biblioteki projektu i będą dostępne dla kolejnych projektów wykonywanych w tym szablonie. Obok znajduje się ikona , po kliknięciu której użytkownik ma listę dostępnych szablonów.

Rys. 21.         Przykładowe okno właściwości typu

W oknie Biblioteki projektu można również sprawdzić, jakie typy danego elementu są obecnie użyte w projekcie. Przy nazwie takiego typu po lewej stronie jest znaczek .

Pod obiema bibliotekami znajdują się ikony:

Zwiń wszystko . – po kliknięciu na taką ikonę drzewo typów w danej bibliotece zostanie zwinięte do katalogów głównych.

Rozwiń wszystko  – po kliknięciu na taką ikonę drzewo typów w danej bibliotece zostanie rozwinięte.

Użytkownik ma również możliwość wyszukania w bibliotece typu, wpisując w pole  całą nazwę szukanego typu lub jej część. Obok znajduje się przycisk , po kliknięciu na który pole edycyjne szukania zostanie wyczyszczone.

Po zaznaczeniu typów lub folderów aktywne stają się przyciski przerzutu, znajdujące się pomiędzy bibliotekami.

Kopiuj wszystko do Biblioteki projektu  – kopiuje całą zawartość Biblioteki globalnej do Biblioteki projektu.

Kopiuj do Biblioteki projektu  – kopiuje zaznaczone elementy do Biblioteki projektu.

Kopiuj do Biblioteki globalnej  – kopiuje zaznaczone elementy do Biblioteki globalnej.

Kopiuj wszystko do Biblioteki globalnej  – kopiuje całą zawartość Biblioteki projektu do Biblioteki globalnej.

Komunikaty występujące przy pracy z Edytorem biblioteki typów:

1.   Komunikat informuje, że istnieje już typ o tej nazwie. Po kliknięciu  informacje zawarte w nowym typie zostaną zapisane i zamienią te, które znajdowały się we wcześniej istniejącym typie.

 

 

2.   Komunikat informuje, że typy, które zaznaczył użytkownik, zostaną usunięte. Przycisk  akceptuje usunięcie typów.

 

 

3.   Komunikat informuje, że układ biblioteki projektu został zapisany w szablonie projektu, np. instalacje grzewcze.

 

UWAGA! Jeżeli użytkownik w trakcie pracy nad projektem wprowadzał zmiany w Bibliotece projektu, zmieniał typy już istniejące bądź rozbudowywał ją o nowe typy, może mieć je dostępne dla następnych projektów. Należy wówczas przyciskami przerzutu dodać nowe typy do Biblioteki globalnej.