Za pomocą przełącznika wariantów w trybie projektowania można
przełączyć pomiędzy prezentacją cieniowania w czasie rzeczywistym a normalną
prezentacją bez cieni. Pierwszy wariant ikony włącza prezentację z prawidłowym
rozkładem światła i cieni; przy użyciu drugiej ikony wprawdzie rozkład świateł
na ścianach, podłogach i stropach będzie obliczony dokładnie, ale nie będzie
uwzględnione obliczanie cieni.
Po kliknięciu na następuje tak jak w przypadku
procesu już znanego Państwu w ArCon nowe przeliczenie cieni. Może to trwać
zależnie od przyjętych ustawień i stopnia skomplikowania sceny kilka sekund lub
też kilka minut. Podczas tego procesu ukazuje się okno dialogowe postępu, w
którym to oknie można obserwować aktualny stan obliczania mapy świateł.
Kliknięcie w oknie dialogowym na Anuluj, powoduje natychmiastowe przerwanie obliczania cieni i wszystkie uzyskane do tego czasu wyniki będą utracone – prezentacja cieni nie będzie możliwa aż do ponownego ukończonego obliczenia.
Zasadniczo nowe obliczenie cieni musi zostać przeprowadzone na nowo zawsze po dokonaniu zmian w tej części projektu, która wpływa na rozkład cieni, a zatem np. jeśli zostaną przesunięte obiekty, będące źródłem światła lub jeśli zmieni się geometria pomieszczenia.
W pewnych warunkach może mieć jednak sens zaakceptowania „fałszywych” cieni. Można na przykład pogodzić się, że cienie bardzo skomplikowanego krzesła pozostaną na starym miejscu, jeśli dzięki temu można zaoszczędzić kilka minut potrzebnych na nowe przeliczenie. Z tego powodu można w szerokim zakresie samodzielnie określać granice nowego przeliczenia cieni. Bliższe informacje na ten temat znajdują się przy opisie okna dialogowego Obliczanie świateł i cieni w czasie rzeczywistym.
Poza tym możliwe jest zapisanie wyniku obliczenia cieni w projekcie. Ma to tę zaletę, że po załadowaniu projektu i przełączeniu się w tryb projektowania cienie są do dyspozycji od razu bez konieczności nowego ich przeliczania. Zazwyczaj wyniki obliczania zapisuje się dopiero w późnym stadium zaawansowania projektu. Wadą jest to, że tak zapisany projekt osiąga dość duże rozmiary, ponieważ jest w nim zapisana całkowita mapa świateł – tak, że np. obiekt, który bez mapy świateł zajmuje około 500 KB, to z mapą bez wysiłku zajmie 10-20 MB.
To, czy obliczona mapa świateł ma zostać zapisana w projekcie ustawić można w oknie dialogowym Obliczanie świateł i cieni w czasie rzeczywistym.
Wskazówka: Zapotrzebowanie na pamięć jest niezależne od tego która ikona została wybrana z dwóch wariantów ikon obliczania świateł i cieni, ponieważ wielkość obliczanej mapy świateł jest taka sama. Różnicę można jednak zauważyć bardzo wyraźnie w postaci czasu potrzebnego na obliczenia, ponieważ podczas użycia drugiego wariantu musi być obliczony tylko rozkład świateł, a nie cienie rzucane przez obiekty na elementy konstrukcyjne.