Od wersji 4.0 istnieje możliwość wprowadzania obiektów z przypisanym ruchem własnym. Ruch taki może być przydatny np. do prezentacji rozmaitych stanów obiektu. Można przykładowo pokazać kanapę zarówno w pozycji złożonej jak i rozłożonej. Możliwe są także dowolne pozycje pośrednie.
Jeśli używają Państwo Konwertera plików 3DS, mogą Państwo używać animacji zapisanych w plikach 3DS, aby wprowadzić do ArCon-a ruch. Konwerter użyje zawartych w plikach 3DS informacji o ruchu.
To, czy plik 3DS zawiera informację o ruchu czy też nie, rozpoznać można podczas otwierania takiego pliku Konwerterem po znajdującym się nad obszarem Statystyka w oknie dialogowym Konwersja obiektów 3DS suwaku wraz z przynależną doń ikonką animacji.
Poprzez poruszanie suwakiem od lewej do prawej strony można obserwować poruszanie się obiektu w okienku podglądu.
Przy modelowaniu ruchomych obiektów w 3D-Studio lub 3D-Studio MAX należy pamiętać o następujących zasadach:
1) 3D-Studio MAX w wersji 1.0, 1.1 i 2.0 posiada znacznie więcej możliwości animacyjnych niż 3D-Studio. Eksport tych rozszerzonych możliwości do plików 3DS nie zawsze przebiegnie zatem prawidłowo. To, czy pełna informacja o ruchu została zapisana w pliku 3DS łatwo sprawdzić poprzez ponowny import pliku 3DS do 3D-Studio MAX. To, co „pozostało” z ruchu jest tym, co zostało rzeczywiście wyeksportowane. Operując konkretami, w plikach 3DS zapisywane są jedynie tzw. Animacje TCB (Tension, Continuity, Bias). Wszystkie inne możliwości animacyjne (Bezier itp.) są podczas zapisu do 3DS ignorowane. 3D-Studio dysponuje w przeciwieństwie do 3D-Studio MAX wyłącznie takimi animacjami typu TCB, tak więc przy eksporcie z 3D-Studio nie trzeba myśleć o tego typu problemach.
Wskazówka: W 3D-Studio MAX można zamieniać animacje na animacje TCB. Jak to zrobić opisane zostało w podręczniku do 3D-Studio MAX.
2) Z zapisanych w plikach 3DS informacji o animacji ArCon używa tylko tych, które zmieniają wielkość, pozycję i obrót (pod)obiektu. Animacja źródeł światła, cech materiałowych, tekstur i morfing nie są obsługiwane. Oznacza to dla modelowania np. ludzi, że mogą się oni poruszać jak marionetki. Te postaci, które zmieniają swoją formę (skórę) podczas ruchu, nie są możliwe do pokazania w ArCon w aktualnej jego wersji.
Podczas ładowania animowanych obiektów 3DS można zapisywać niezależnie od siebie różne subanimacje. W tym celu stworzono okienko dialogowe wywoływane poprzez kliknięcie na ikonie Animacja (z prawej strony suwaka w oknie dialogowym Konwersja obiektów 3DS.