3D Studio do wersji 3 zapisuje informacje o scenie w tak zwanych plikach 3DS. W plikach PRJ poza tymi informacjami zawarte są pewne dalsze ustawienia. Pliki PRJ są zatem plikami, które zawierają pliki 3DS jako część składową.
3D Studio MAX zapisuje swoje informacje o scenie zasadniczo nie w formacie 3DS czy PRJ, ale w specjalnym formacie o rozszerzeniu .max. Zapisane informacje w plikach .MAX są o wiele bardziej zaawansowane niż pliki 3DS. 3D Studio MAX posiada jednak ze względów zgodności możliwość importowania plików 3DS.
Informacje, które są zapisane w plikach MAX i nie mogą być zapisane w pliku o formacie 3DS, są w zasadzie utracone.
Jeśli pracują Państwo z programem 3D Studio MAX, polecamy dopiero po całkowitym wymodelowaniu obiektu dokonanie zapisu w formacie 3DS i używanie równolegle plików w formacie .MAX.
Wskazówka: Jeśli pracują Państwo z 3D Studio MAX i dziwią się, co ArCon robi z Waszymi obiektami, zaimportujcie Państwo wyeksportowane pliki 3DS po prostu do 3D Studio MAX. Z reguły zmiany te będą widoczne także i tutaj. Powód jest prosty: pliki 3DS nie potrafią przejmować wszystkich informacji, które najprawdopodobniej przypisane zostały do Waszych obiektów podczas modelowania.
Przykładem na to jest projekt przykładowy 3D Studio Tut17_2.max, znajdujący się płycie CD, 3D Studio MAX. Wyeksportujcie Państwo ten projekt jako 3DS i zaimportujcie go ponownie (całkowite zastąpienie sceny), a zobaczycie obiekty które poprzednio nie były widoczne. Chodzi tu o zapisy pośrednie, które 3D Studio MAX zapisuje w plikach 3DS podczas eksportu.
Podany przykład jest raczej wyjątkiem. W normalnym przypadku stworzone przez Was obiekty 3DS zapisywane przez 3D MAX w pliku 3DS i załadowane do ArCon wyglądają identycznie.
W plikach 3DS zapisywane są specjalnie następujące informacje:
1) geometria obiektów sceny (tzw. Meshes),
2) użyte w scenie materiały,
3) hierarchia i informacje o ruchu (dane Keyframera),
4) informacje o źródłach światła oraz
5) informacje o pozycji obserwatora, obrazie tła itp.
W przeciwieństwie do wymienionych punktów nie są zapisywane bezpośrednio w plikach 3DS tekstury, muszą one zostać zapisane osobno na dysku.
Spośród pięciu wymienionych punktów filtr importu 3DS ArCon używa geometrii, materiałów, źródeł światła i informacji o hierarchii. Ruch, pozycja obserwatora i tło jak również inne dane nie są przejmowane.