Opcja „Cienie tylko w pomieszczeniu ze źródłem światła”

Normalnie źródło światła nie ma granic w postaci pomieszczenia; oznacza to, że świeci przez drzwi, okna i otwory w stropie. Jednak uzyskany efekt wpływu światła na cienie w innym pomieszczeniu jest niewielki i może zostać nawet pominięty. Wpłynie to znacząco na szybsze obliczanie rozkładu światła i cieni w pomieszczeniu, ponieważ dla jednej mapy świateł nie muszą być uwzględniane wszystkie światła w rysunku (często dziesiątki lub setki), ale tylko te znajdujące się w pomieszczeniu– czyli zazwyczaj niewielka ilość.

Innymi słowy: zaznaczenie opcji Cienie tylko w pomieszczeniu ze źródłem światła spowoduje wprawdzie gorszą jakość cieni, szczególnie tych, które są widoczne w pobliżu otworów drzwiowych na podłodze, obliczenia skomplikowanej sceny będą jednak przebiegać znacznie szybciej.

Wskazówka: Jeśli dla źródła światła w oknie dialogowym Ustawienia obiektów zaznaczono, że nie rzuca cieni, będzie to uwzględnione również podczas obliczania cieni i świateł w czasie rzeczywistym. Obliczenia w tym wypadku będą szybsze.

Również cecha obiektów, czy rzucają one cieni czy nie, będzie uwzględniona podczas obliczania cieni i świateł w czasie rzeczywistym. Również w tym przypadku można zaobserwować przyspieszenie obliczeń podczas obliczania cieni i świateł.

10.3.3.1.9.1        Wpływ ustawień źródeł światła na szybkość obliczania map światła

Jak to zostało wyjaśnione w rozdziale o ustawieniach źródeł światła w oknie dialogowym Obiekty źródła światła podczas obliczeń świateł i cieni w czasie rzeczywistym w przeciwieństwie do Raytracera posiadają możliwość „rozciągnięcia”, które może zwiększać rozmiar cienia.

Na podstawie użytych w ArConie algorytmów ustawienia dla źródeł światła mają wyraźny wpływ na szybkość obliczania map światła, ponieważ każde powierzchniowe źródło światła jest obliczane przez dużą liczbę gęsto leżących obok siebie źródeł punktowych. Odpowiednio obliczanie cieni dla takiego powierzchniowego źródła nie jest przeprowadzane raz, ale osobno dla każdego „sub-światła”. Jeśli zatem np. zostaną wybrane 4 przeszukiwania na kierunek, konieczne będą 4*4=16 obliczeń cieni dla jednej mapy świateł.

Wskazówka: Rozkład intensywności na mapie świateł (a więc nie cienie) jest przeprowadzany tylko raz również dla kilkukrotnie przeszukiwanych źródeł światła, ponieważ bazuje ono na tym, że intensywność, z jaką źródło oświetla jeden punkt, jest niemal niezależna od kształtu źródła światła.

Ponieważ z jednej strony dla powierzchniowych źródeł światła obliczanie cieni jest wielokrotne z drugiej strony właśnie obliczanie cieni ma największy udział w czasie, potrzebnym na obliczenie mapy świateł, czas obliczeniowy przy większej ilości przeszukiwań źródeł światła wzrasta kilkukrotnie. Należy o tym pamiętać, wprowadzając duże wartości dla przeszukiwania na źródło światła.