Filtr Importu/Eksportu 3DS oferuje poza normalnymi funkcjami ArCon pewne możliwości dodatkowe wczytywania plików 3DS, konwersji i zapisu jako obiekty ArCon.
Szczególnie ważne dla efektywnego wykorzystania filtru 3DS jest pewne doświadczenie w trybie projektowania. Powinni także Państwo zapoznać się z funkcjonowaniem Eksploratora ArCon.
Filtr importu 3DS ukryty jest w menu Wyposażenie w trybie projektowania. Obok trzech pozycji menu Ładuj obiekt 3DS..., Konwersja listy obiektów 3DS... i Zapisz obiekt ArCon (.aco)....
Funkcjonalność eksportu dzieli się na dwa obszary: eksportu całego projektu oraz eksportu wybranych obiektów w trybie projektowania. Eksport pełnych informacji projektowych odbywa się jak dla innych formatów poprzez menu Plik > Eksport informacji 3D jako > 3D Studio w trybie projektowania lub poprzez menu Plik > Eksportuj jako > 3D-Studio... w trybie konstrukcji.
W trybie projektowania istnieje jeszcze dodatkowa ikonka
z prawej strony dolnej
poziomej listwy narzędzi. Ikona
jest potrzebna do konwersji
obiektów 3DS i służy do tworzenia Podkatalogi w eksploratorze Arcon. Do
tworzenia obiektów potrzebny jest modeler, który jest w stanie zapisać pliki w
formacie 3DS, ew. PRJ. Najlepiej nadaje się do tego program 3D Studio MAX; jako
system modelowania dobre są również poprzednie wersje 3D Studio. Inne systemy
należy traktować z ostrożnością, ponieważ ich eksport 3DS jest nie zawsze w stu
procentach kompatybilny z formatem firmy Autodesk.
Mimo, że filtr importu 3DS wykorzystuje wiele informacji zawartych w obiektach 3DS i udostępnia je dla ArCon, to jest jednak wiele ograniczeń, jak np. to, że można stosować tylko jedną teksturę dla jednej powierzchni (3D Studio w przeciwieństwie do tego pozwala „naklejać” na siebie dowolną ilość tekstur)
Po stworzeniu obiektu 3DS następuje konwersja za pomocą filtru importu 3DS. Przetwarza on obiekty 3DS na obiekty ArCon (rozszerzenie .aco) względnie grupy ArCon (rozszerzenie .acg), które mogą później stosować także i użytkownicy, nie posiadający konwertera 3DS.
Filtr importu 3DS oferuje kilka możliwości optymalizacji, jak również funkcję Konwersji listy obiektów 3DS. To ostatnie jest szczególnie istotne, gdy dysponujemy już istniejącą biblioteką obiektów 3DS z wieloma pojedynczymi elementami, która powinna możliwie szybko zostać udostępniona w programie ArCon.
Tworzenie całego katalogu ArCon ze skonwertowanych obiektów ogranicza się w zasadzie do przesuwania plików za pomocą zwykłego eksploratora Windows 95 i zakładania odpowiednich podkatalogów. To, co zostanie wyświetlone w eksploratorze ArCon, jest niczym innym, jak strukturą katalogów.
Więcej: