Aby wyświetlić okno dialogowe Edytora biblioteki typów, kliknij na ikonę:
Program ArCADia:
•
Wstążka Narzędzia główne ⇒ Grupa logiczna Moduły ⇒
Program AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:
• Pasek
narzędzi ArCADia-SYSTEM ⇒
lub napisz
•
ISA_ETL.
Edytor biblioteki typów służy do edycji i wprowadzania nowych typów obiektów programu ArCADia. Ułatwia dostęp do katalogów producenckich i umożliwia wybór tylko tych katalogów, z których użytkownik najczęściej korzysta na etapie projektowania. Dodatkowo dzieli typy na Bibliotekę standardową (czyli dołączoną do danej wersji oprogramowania) oraz Bibliotekę użytkownika, w której znajdują się wszystkie nowe lub zmodyfikowane przez użytkownika typy elementów.
Rys. 19. Okno edytora biblioteki typów
W górnej części okna edytora typów (Rys. 19) użytkownik ma możliwość wyboru branży z rozwijalnej listy, na której znajdują się wszystkie dostępne w systemie ArCADia BIM branże – moduły.
Rys. 20. Widok rozwiniętej listy branż dostępnych w systemie ArCADia BIM
Po wybraniu odpowiedniej dla siebie branży użytkownik w rozwijalnej liście Element (po prawej stronie) ma dostępne wszystkie elementy znajdujące się w wybranej branży (module), np. linia kablowa (Rys. 21).
Rys.
21. Widok rozwiniętej listy elementów
dostępnych w branży Sieci elektryczne
w systemie ArCADia BIM
Po kliknięciu na wybrany element w Bibliotece globalnej będą dostępne wszystkie typy elementów. Przy pierwszym uruchomieniu będą to typy Biblioteki standardowej (pliki dołączone z daną wersją programu). W trakcie procesu projektowania można będzie dodać kolejne typy, tworząc Bibliotekę użytkownika.
Rys.
22. Okno edytora
biblioteki typów po wybraniu odpowiedniej branży
i jednego z jej
elementów
Dolna część okna edytora podzielona jest na stronę Biblioteki globalnej (na lewo) i stronę Biblioteki projektu (na prawo).
Biblioteka globalna jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów dostępne dla użytkownika dodane domyślnie i w trakcie pracy z programem, podzielone na Bibliotekę standardową (biblioteka, której użytkownik nie zmienia, dołączona do danej wersji oprogramowania) oraz Bibliotekę użytkownika, która zawiera elementy (typy) wprowadzone przez użytkownika w trakcie pracy z programem.
Biblioteka projektu jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów użytych bądź możliwych do użycia w projekcie. Typ dla elementu nadać można z okna właściwości elementu (Rys. 23, Rys. 24):
Rys. 23. Miejsce wprowadzanie typu z poziomu właściwości elementu
oraz na oknach modyfikacji i wstawiania:
Rys. 24. Miejsce wprowadzanie typu z poziomu okna wstawiania i modyfikacji elementu
Nad oknami bibliotek typów znajdują się ikony, które służą odpowiednio:
Dodaj nowy typ – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik ma możliwość dodania
nowego typu do Biblioteki globalnej lub do Biblioteki projektu (do
Biblioteki użytkownika). Istnieje także możliwość edycji właściwości typu
dla elementu, gdzie użytkownik może nadać elementowi wszystkie te parametry,
które są dla niego charakterystyczne, m.in. są to parametry typu, widok.
UWAGA! Kliknięcie na Dodaj nowy typ przy podświetlonym wcześniej typie w Bibliotece dodaje nowy typ na bazie podświetlonego. Ułatwia to np. wprowadzanie do biblioteki katalogów obiektów jednej firmy, które różnią się jednym parametrem, np. średnicą.
Dodaj nowy folder – po kliknięciu na tę ikonę
użytkownik ma możliwość dodania nowego folderu, do którego następnie będzie mógł
dodawać typy elementów. Pojawi się okno z możliwością wpisania nazwy folderu. Po
wpisaniu nazwy należy wcisnąć przycisk
, aby dodać folder do biblioteki bądź
, by przerwać polecenie.
Rys. 25. Okno wprowadzanego folderu typów
Usuń – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik może usunąć zaznaczony typ
lub folder.
Właściwości typu – po wciśnięciu tej ikony
użytkownik będzie miał dostęp do właściwości zaznaczonego typu. Może je w tym
miejscu zmienić i zapisać.
Zostaw tylko typy użyte w projekcie – po kliknięciu na tę
ikoną w Bibliotece projektu zostaną jedynie te typy, które są użyte w
projekcie (są zastosowane w jakimś obiekcie w projekcie).
Po naciśnięciu prawym przyciskiem myszy na typ jest dostępne menu:
Właściwości typu – działa tak, jak wyżej opisana ikona.
Kopiuj – kopiuje dany typ.
Wklej – wkleja wcześniej skopiowany typ i wstawia z tą samą nazwą plus kolejny numer.
Zmień nazwę – użytkownik ma możliwość zmiany nazwy wcześniej wprowadzonego typu.
Usuń – działa jak ikona opisana powyżej.
Nad biblioteką projektu znajduje się przycisk . Po kliknięciu na ten przycisk
w szablonie zostaną zapisane ustawienia Biblioteki projektu i będą
dostępne dla kolejnych projektów wykonywanych w tym szablonie. Obok znajduje się
ikona
, po kliknięciu której
użytkownik ma listę dostępnych szablonów.
Rys. 26. Przykładowe okno właściwości
W oknie Biblioteki projektu można również sprawdzić,
jakie typy danego elementu są obecnie użyte w projekcie; przy nazwie
takiego typu po lewej stronie znajduje się znaczek .
Rys. 27. Okno edytora biblioteki typów po wprowadzeniu typu do biblioteki projektu
Pod obiema bibliotekami znajdują się ikony:
Zwiń wszystko . Po kliknięciu na taką ikonę drzewo typów w danej bibliotece zostanie
zwinięte do katalogów głównych.
Rozwiń wszystko Po kliknięciu na taką ikonę
drzewo typów w danej bibliotece zostanie rozwinięte.
Użytkownik ma również możliwość wyszukania w bibliotece typu,
wpisując w pole część
lub całą nazwę szukanego typu. Obok znajduje się przycisk
. Po kliknięciu na niego pole
edycyjne szukania zostanie wyczyszczone.
Po zaznaczeniu typów lub folderów aktywne stają się przyciski przerzutu znajdujące się pomiędzy bibliotekami.
Kopiuj wszystko do biblioteki projektu – kopiuje całą zawartość
biblioteki globalnej do biblioteki projektu.
Kopiuj do biblioteki projektu – kopiuje zaznaczone elementy
do biblioteki projektu.
Kopiuj do biblioteki globalnej – kopiuje zaznaczone elementy
do biblioteki globalnej.
Kopiuj wszystko do biblioteki globalnej – kopiuje całą zawartość
biblioteki projektu do biblioteki globalnej.
Komunikaty występujące przy pracy z Edytorem biblioteki typów:
1.
Komunikat ten informuje, że istnieje już typ o tej nazwie. Po kliknięciu
dane informacje zawarte
w nowym typie zostaną zapisane i zamienią te, które znajdowały się we wcześniej
istniejącym typie.
2.
Komunikat ten informuje, że typy, które zaznaczył użytkownik, zostaną
usunięte. Przycisk akceptuje usunięcie typów.
3. Komunikat informuje, że układ biblioteki projektu został zapisany w szablonie projektu, np. Standard.
UWAGA! Jeżeli użytkownik w trakcie pracy nad projektem wprowadzał zmiany w Bibliotece projektu, zmieniał typy już istniejące bądź rozbudowywał ją o nowe typy, może mieć je dostępne dla następnych projektów. Należy wówczas przyciskami przerzutu dodać nowe typy do Biblioteki globalnej.