Edytor Biblioteki typów

Program ArCADia:

Po kliknięciu na ikonę: Wstążka Narzędzia główne⇒Grupa logiczna Moduły

Program AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:

Po kliknięciu na ikonę: Pasek narzędzi Architektura

lub napisz ISA_ETL

wyświetla się okno dialogowe z Edytora biblioteki typów.

Edytor biblioteki typów służy do edycji i wprowadzania nowych typów obiektów programu ArCADia. Ułatwia dostęp do katalogów producenckich i umożliwia wybór tylko tych katalogów, które użytkownik najczęściej używa na etapie projektowania.

Rys. 12         Okno edytora typów

W górnej części okna edytora typów Rys. 12 użytkownik ma możliwość wybory branży
z rozwijalnej listy na której znajdują się wszystkie dostępne w systemie ArCADia branże – moduły.

Rys. 13         Widok rozwiniętej listy branż dostępnych w systemie ArCADia

Po wybraniu odpowiedniej dla siebie branży użytkownik w rozwijalnej liście Elementy (po prawej stronie) ma dostępne wszystkie elementy znajdujące się w wybranej branży (module) np. rura wodociągowa.

Rys. 14         Widok rozwiniętej listy branż dostępnych w systemie ArCADia

Po kliknięciu na wybrany element w Bibliotece globalnej będą dostępne wszystkie typy elementów. Przy pierwszym uruchomieniu będą to typy wprowadzone domyślnie do programu. W trakcie procesu projektowania można będzie dodać kolejne typy do bibliotek.

Rys. 15         Okno edytora biblioteki typów po wybraniu odpowiedniej branży i jednego z jej elementów.

 

Dolnej część Edytora podzielona jest na okno stronę Biblioteki globalnej (po lewo)
i stronę Biblioteki projektu (po prawo).

Biblioteka globalna – jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów dostępne dla użytkownika dodane domyślnie i w trakcie pracy z programem.

Biblioteka projektu – jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów możliwe
do użycia w projekcie. Inaczej mówiąc te typy elementów, które są dostępne w oknie właściwości każdego obiektu Rys. 16 Rys. 17

Rys. 16         Miejsce wprowadzanie typu z poziomu właściwości elementu

oraz na oknach modyfikacji i wstawiania

Rys. 17         Miejsce wyboru typu z poziomu okna modyfikacji i wstawiania elementu

Nad oknami bibliotek typów znajdują się ikony, które służą odpowiednio:

Dodaj nowy typ - po kliknięciu na tę ikonę użytkownik ma możliwość dodania nowego typu do Biblioteki globalnej lub do biblioteki projektu. Właściwości typu dla elementu w którym użytkownik będzie mógł nadać wszystkie te parametry elementu, które są dla niego charakterystyczne min. są to parametry typu, widok.

Uwag:! Kliknięcie Dodaj nowy typ przy podświetlonym wcześniej typie w Bibliotece dodaje nowy typ na bazie podświetlonego. Ułatwia to wprowadzanie do biblioteki katalogów obiektów np. jednej firmy, które różnią się jednym parametrem np. średnicą.

Dodaj nowy folder  -po kliknięciu na tę ikonę użytkownik ma możliwość dodania nowego folderu do którego następnie będzie mógł dodawać typy elementów. Pojawi się okno z możliwością wpisania nawy folderu. Po wpisaniu nazwy należy wcisnąć przycisk  aby dodać folder do biblioteki bądź  by przerwać polecenie.

Rys. 18 Okno wprowadzanego folderu typów

Usuń  - po kliknięciu na tę ikonę użytkownik może usunąć zaznaczony typ lub folder.

Właściwości typu  - po wciśnięciu tej ikony użytkownik będzie miał dostęp do właściwości zaznaczonego typu. Może je w tym miejscu zmienić i zapisać.

Nad biblioteką projektu znajduje się przycisk  po kliknięciu na ten przycisk w szablonie zostaną zapisane ustawienia Biblioteki projektu  i będą dostępne dla kolejnych projektów wykonywanych w tym szablonie. Obok znajduje się ikona  po kliknięciu, której użytkownik ma listę dostępnych szablonów.

Rys. 18 Przykładowe okno właściwości

W oknie Biblioteki projektu można również sprawdzić jakie typy danego elementu są obecnie użyte w projekcie przy nazwie takiego typu po lewej stronie jest znaczek -

 

 

Rys. 18         Okno edytora biblioteki typów po wprowadzeniu typu do biblioteki projektu.

Pod obiema bibliotekami znajdują się ikony Zwiń wszystko  - po kliknięciu na tę ikonę drzewo typów w danej bibliotece zostanie zwinięte do katalogów głównych.

Użytkownik ma również możliwość wyszukania w bibliotece typu wpisując w pole   część lub całą nazwę szukanego typu. Obok znajduje się przycisk  po kliknięciu na niego pole edycyjne szukania zostanie wyczyszczone.

Po zaznaczeniu typów lub folderów aktywne stają się przyciski przerzutu znajdujące się pomiędzy bibliotekami.

Kopiuj wszystko do biblioteki projektu  - kopiuje całą zawartość biblioteki globalnej do biblioteki projektu

Kopiuj do biblioteki projektu  - kopiuje zaznaczone elementy do biblioteki projektu

Kopiuj do biblioteki globalnej - kopiuje zaznaczone elementy do biblioteki globalnej

Kopiuj wszystko do biblioteki globalnej  - kopiuje całą zawartość biblioteki projektu do biblioteki globalnej

 

Komunikaty występujące przy pracy z Edytorem biblioteki typów:

1.   Komunikat informuje że istnieje już typ o tej nazwie. Po kliknięciu  dane informacje zawarte w nowym typie zostaną zapisane i zamienią te które znajdowały się we wcześniej istniejącym typie.

 

 

2.   Komunikat informuje, że typy które zaznaczył użytkownik zostaną usunięte. Przycisk akceptuje usunięcie typów.

 

 

3.   Komunikat informuje, że układ biblioteki projektu został zapisany w szablonie projektu:
np. WOD. – KAN.

Uwaga !!! Jeżeli użytkownik w trakcie pracy nad projektem wprowadzał zmiany w bibliotece projektu. Zmieniał typy już istniejące bądź rozbudowywał o nowe typy może mieć je dostępne dla następnych projektów. Należy wówczas przyciskami przerzutu dodać nowe typy do biblioteki globalnej.

 

￿