Program ArCADia:
Po kliknięciu na ikonę:
Wstążka Narzędzia główne⇒Grupa logiczna Moduły ⇒
Program AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:
Po kliknięciu na ikonę:
Pasek narzędzi Architektura⇒
lub napisz ISA_ETL
wyświetla się okno dialogowe z Edytora biblioteki typów.
Edytor biblioteki typów służy do edycji i wprowadzania nowych typów obiektów programu ArCADia. Ułatwia dostęp do katalogów producenckich i umożliwia wybór tylko tych katalogów, które użytkownik najczęściej używa na etapie projektowania.
Rys. 12 Okno edytora typów
W górnej części
okna edytora typów Rys. 12
użytkownik ma możliwość wybory branży
z rozwijalnej listy na której znajdują
się wszystkie dostępne w systemie ArCADia branże – moduły.
Rys. 13 Widok rozwiniętej listy branż dostępnych w systemie ArCADia
Po wybraniu odpowiedniej dla siebie branży użytkownik w rozwijalnej liście Elementy (po prawej stronie) ma dostępne wszystkie elementy znajdujące się w wybranej branży (module) np. rura wodociągowa.
Rys. 14 Widok rozwiniętej listy branż dostępnych w systemie ArCADia
Po kliknięciu na wybrany element w Bibliotece globalnej będą dostępne wszystkie typy elementów. Przy pierwszym uruchomieniu będą to typy wprowadzone domyślnie do programu. W trakcie procesu projektowania można będzie dodać kolejne typy do bibliotek.
Rys. 15 Okno edytora biblioteki typów po wybraniu odpowiedniej branży i jednego z jej elementów.
Dolnej część Edytora podzielona jest na okno stronę
Biblioteki globalnej (po lewo)
i stronę Biblioteki projektu
(po prawo).
Biblioteka globalna – jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów dostępne dla użytkownika dodane domyślnie i w trakcie pracy z programem.
Biblioteka projektu – jest to miejsce, w którym
znajdują się wszystkie typy elementów możliwe
do użycia w projekcie. Inaczej
mówiąc te typy elementów, które są dostępne w oknie właściwości każdego obiektu
Rys. 16 Rys. 17
Rys. 16 Miejsce wprowadzanie typu z poziomu właściwości elementu
oraz na oknach modyfikacji i wstawiania
Rys. 17 Miejsce wyboru typu z poziomu okna modyfikacji i wstawiania elementu
Nad oknami bibliotek typów znajdują się ikony, które służą odpowiednio:
Dodaj nowy typ - po kliknięciu na tę ikonę użytkownik ma
możliwość dodania nowego typu do Biblioteki globalnej lub do biblioteki
projektu. Właściwości typu dla elementu w którym użytkownik będzie mógł nadać
wszystkie te parametry elementu, które są dla niego charakterystyczne min. są to
parametry typu, widok.
Uwag:! Kliknięcie Dodaj nowy typ przy podświetlonym wcześniej typie w Bibliotece dodaje nowy typ na bazie podświetlonego. Ułatwia to wprowadzanie do biblioteki katalogów obiektów np. jednej firmy, które różnią się jednym parametrem np. średnicą.
Dodaj nowy folder -po kliknięciu na tę ikonę użytkownik
ma możliwość dodania nowego folderu do którego następnie będzie mógł dodawać
typy elementów. Pojawi się okno z możliwością wpisania nawy folderu. Po wpisaniu
nazwy należy wcisnąć przycisk
aby
dodać folder do biblioteki bądź
by przerwać polecenie.
Rys. 18 Okno wprowadzanego folderu typów
Usuń -
po kliknięciu na tę ikonę użytkownik może usunąć zaznaczony typ lub folder.
Właściwości typu - po wciśnięciu tej ikony użytkownik
będzie miał dostęp do właściwości zaznaczonego typu. Może je w tym miejscu
zmienić i zapisać.
Nad biblioteką projektu znajduje się przycisk po kliknięciu na ten przycisk w
szablonie zostaną zapisane ustawienia Biblioteki projektu i będą
dostępne dla kolejnych projektów wykonywanych w tym szablonie. Obok znajduje się
ikona
po kliknięciu, której
użytkownik ma listę dostępnych szablonów.
Rys. 18 Przykładowe okno właściwości
W oknie Biblioteki projektu można również sprawdzić
jakie typy danego elementu są obecnie użyte w projekcie przy nazwie takiego typu
po lewej stronie jest znaczek -
Rys. 18 Okno edytora biblioteki typów po wprowadzeniu typu do biblioteki projektu.
Pod obiema bibliotekami znajdują się ikony Zwiń
wszystko - po kliknięciu na
tę ikonę drzewo typów w danej bibliotece zostanie zwinięte do katalogów
głównych.
Użytkownik ma również możliwość wyszukania w bibliotece typu
wpisując w pole część lub
całą nazwę szukanego typu. Obok znajduje się przycisk
po kliknięciu na niego pole edycyjne
szukania zostanie wyczyszczone.
Po zaznaczeniu typów lub folderów aktywne stają się przyciski przerzutu znajdujące się pomiędzy bibliotekami.
Kopiuj wszystko do biblioteki projektu - kopiuje całą zawartość biblioteki
globalnej do biblioteki projektu
Kopiuj do biblioteki projektu - kopiuje zaznaczone elementy do
biblioteki projektu
Kopiuj do biblioteki globalnej - kopiuje zaznaczone elementy do biblioteki
globalnej
Kopiuj wszystko do biblioteki globalnej - kopiuje całą zawartość biblioteki
projektu do biblioteki globalnej
Komunikaty występujące przy pracy z Edytorem biblioteki typów:
1.
Komunikat informuje że istnieje już typ o tej nazwie. Po kliknięciu dane informacje zawarte w nowym typie
zostaną zapisane i zamienią te które znajdowały się we wcześniej istniejącym
typie.
2.
Komunikat informuje, że typy które zaznaczył użytkownik zostaną usunięte.
Przycisk akceptuje usunięcie typów.
3.
Komunikat informuje, że układ biblioteki projektu został zapisany w
szablonie projektu:
np. WOD. – KAN.
Uwaga !!! Jeżeli użytkownik w trakcie pracy nad projektem wprowadzał zmiany w bibliotece projektu. Zmieniał typy już istniejące bądź rozbudowywał o nowe typy może mieć je dostępne dla następnych projektów. Należy wówczas przyciskami przerzutu dodać nowe typy do biblioteki globalnej.