Aby wyświetlić okno dialogowe z Edytora biblioteki typów, kliknij na ikonę:
Program ArCADia:
•
Wstążka Narzędzia główne ⇒ Grupa logiczna Moduły ⇒
Program AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:
• Pasek
narzędzi Architektura ⇒
lub napisz
• isa_etl.
Edytor biblioteki typów służy do edycji i wprowadzania nowych typów obiektów programu ArCADia. Ułatwia dostęp do katalogów producenckich i umożliwia wybór tylko tych katalogów, z których użytkownik najczęściej korzysta na etapie projektowania. Dodatkowo dzieli typy na Bibliotekę standardową (czyli dołączoną do danej wersji oprogramowania) oraz bibliotekę użytkownika, w której znajdują się wszystkie nowe lub zmodyfikowane przez użytkownika typy elementów.
Rys. 12. Okno Edytora biblioteki typów
W górnej części okna Edytora biblioteki typów (Rys. 12) użytkownik ma możliwość wyboru branży z rozwijalnej listy, na której znajdują się wszystkie dostępne w systemie ArCADia branże – moduły.
Rys. 13. Widok rozwiniętej listy branż dostępnych w systemie ArCADia
Po wybraniu odpowiedniej dla siebie branży użytkownik w rozwijalnej liście Elementy (po prawej stronie) ma dostępne wszystkie elementy znajdujące się w wybranej branży (module), np. Rura wodociągowa po wyborze Instalacji wodociągowych.
Rys. 14. Widok rozwiniętej listy branż dostępnych w systemie ArCADia
Rys. 15. Po kliknięciu na wybrany element w Bibliotece globalnej będą dostępne wszystkie typy elementów. Przy pierwszym uruchomieniu będą to typy Biblioteki standardowej(pliki dołączone z daną wersją programu). W trakcie procesu projektowania można będzie dodać kolejne typy tworząc Bibliotekę użytkownika.
Rys. 16. Okno Edytora biblioteki typów po wybraniu odpowiedniej branży
i jednego z jej elementów
Dolna część okna edytora podzielona jest na stronę Biblioteki globalnej (na lewo) i stronę Biblioteki projektu (na prawo).
Biblioteka globalna jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów dostępne dla użytkownika dodane domyślnie i w trakcie pracy z programem podzielone na Bibliotekę standardową (biblioteka której nie zmienia użytkownik i jest dołączona do danej wersji oprogramowania) oraz Bibliotekę użytkownika , która zawiera elementy (typy) wprowadzone przez użytkownika w trakcie pracy z programem.
Biblioteka projektu jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów użytych bądź możliwych do użycia w projekcie. Typ dla elementu nadać można z okna właściwości elementu (Rys. 16, Rys. 17),
Rys. 17. Miejsce wprowadzania typu z poziomu właściwości elementu
a także na oknach modyfikacji i wstawiania.
Rys. 18. Miejsce wyboru typu z poziomu okna modyfikacji i wstawiania elementu
Nad oknami bibliotek typów znajdują się ikony, które służą odpowiednio:
Dodaj nowy typ – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik
ma możliwość dodania nowego typu do Biblioteki globalnej lub do
Biblioteki projektu (do Biblioteki użytkownika). Istnieje także możliwość
edycji właściwości typu dla elementu, gdzie użytkownik może nadać elementowi
wszystkie te parametry, które są dla niego charakterystyczne, m.in. są to
parametry typu, widok.
UWAGA! Kliknięcie Dodaj nowy typ przy podświetlonym wcześniej typie w bibliotece dodaje nowy typ na bazie podświetlonego. Ułatwia to wprowadzanie do biblioteki katalogów obiektów (np. jednej firmy), które różnią się jednym parametrem, np. średnicą.
Dodaj nowy folder – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik
ma możliwość dodania nowego folderu, do którego następnie będzie mógł dodawać
typy elementów. Pojawi się okno z możliwością wpisania nazwy folderu. Po
wpisaniu nazwy należy wcisnąć przycisk
, aby dodać folder do biblioteki bądź
, by przerwać polecenie.
Rys. 19. Okno wprowadzanego folderu typów
Usuń – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik
może usunąć zaznaczony typ lub folder.
Zostaw tylko typy użyte w projekcie - po kliknięciu na tę ikoną
w Bibliotece projektu zostaną jedynie te typy które są użyte w projekcie
(są zastosowana w jakimś obiekcie w projekcie)
Po naciśnięciu prawym przyciskiem myszy na typ jest dostępne menu :
Właściwości typu – po wciśnięciu tej ikony użytkownik
będzie miał dostęp do właściwości zaznaczonego typu. Może je w tym miejscu
zmienić i zapisać.
Nad biblioteką projektu znajduje
się przycisk . Po kliknięciu na ten
przycisk w szablonie zostaną zapisane ustawienia Biblioteki projektu i
będą dostępne dla kolejnych projektów wykonywanych w tym szablonie. Obok
znajduje się ikona
, po kliknięciu
której użytkownik ma listę dostępnych szablonów.
Rys. 20. Przykładowe okno właściwości typu
W oknie Biblioteki projektu
można również sprawdzić, jakie typy danego elementu są obecnie użyte w
projekcie. Przy nazwie takiego typu po lewej stronie jest znaczek .
Rys. 20. Okno Edytora biblioteki typów po wprowadzeniu typu do biblioteki projektu
Pod obiema bibliotekami znajdują się ikony:
Zwiń wszystko . Po kliknięciu na taką ikonę drzewo typów w
danej bibliotece zostanie zwinięte do katalogów głównych.
Rozwiń wszystko Po kliknięciu na taką ikonę drzewo
typów w danej bibliotece zostanie rozwinięte.
Użytkownik ma również możliwość
wyszukania w bibliotece typu, wpisując w pole całą nazwę szukanego typu lub jej
część. Obok znajduje się przycisk
, po
kliknięciu na który pole edycyjne szukania zostanie wyczyszczone.
Po zaznaczeniu typów lub folderów aktywne stają się przyciski przerzutu, znajdujące się pomiędzy bibliotekami.
Kopiuj wszystko do Biblioteki
projektu – kopiuje całą
zawartość Biblioteki globalnej do Biblioteki projektu.
Kopiuj do Biblioteki
projektu – kopiuje zaznaczone
elementy do Biblioteki projektu.
Kopiuj do Biblioteki
globalnej – kopiuje
zaznaczone elementy do Biblioteki globalnej.
Kopiuj wszystko do Biblioteki
globalnej – kopiuje całą
zawartość Biblioteki projektu do Biblioteki globalnej.
Komunikaty występujące przy pracy z Edytorem biblioteki typów:
1.
Komunikat informuje, że istnieje już typ o tej nazwie. Po kliknięciu dane informacje zawarte w nowym typie
zostaną zapisane i zamienią te, które znajdowały się we wcześniej istniejącym
typie.
2.
Komunikat informuje, że typy, które zaznaczył użytkownik, zostaną usunięte.
Przycisk akceptuje usunięcie
typów.
3.
Komunikat informuje, że układ biblioteki projektu został zapisany w
szablonie projektu,
np. WOD.-KAN.
UWAGA! Jeżeli użytkownik w trakcie pracy nad projektem wprowadzał zmiany w Bibliotece projektu, zmieniał typy już istniejące bądź rozbudowywał ją o nowe typy, może mieć je dostępne dla następnych projektów. Należy wówczas przyciskami przerzutu dodać nowe typy do Biblioteki globalnej.