Podstawy działania programu > Praca z typami

Edytor biblioteki typów

Wywołanie:

Program ArCADia:

      Wstążka Narzędzia główne ⇒ Grupa logiczna Modułyetl_16 Biblioteka typów

Program AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:

      Pasek narzędzi ArCADia-SYSTEM Edytuj bibliotekę typów

      Wstążka System ⇒ Grupa logiczna Bibliotekietl_16 Biblioteka typów

Program ArCADia 10:

      Wstążka System ⇒ Grupa logiczna Biblioteki Biblioteka typów

Wyświetla się okno dialogowe Edytor biblioteki typów.

Rys. 107      Okno biblioteki typów

Edytor biblioteki typów służy do edycji i wprowadzania nowych typów obiektów systemu ArCADia BIM. Ułatwia dostęp do katalogów producenckich i umożliwia wybór tylko tych katalogów, których użytkownik najczęściej używa na etapie projektowania.

W górnej części okna użytkownik ma możliwość wyboru branży z rozwijalnej listy, na której znajdują się wszystkie dostępne w systemie ArCADia BIM branże – moduły.

Rys. 108      Lista branż

Po wybraniu odpowiedniej dla siebie branży użytkownik w rozwijalnej liście Elementy (po prawej stronie) ma dostępne wszystkie elementy znajdujące się w wybranej branży (module) np. Ściana.

Rys. 109      Lista elementów branży Architektura

Po kliknięciu na wybrany element w Bibliotece globalnej będą dostępne wszystkie typy elementów. Przy pierwszym uruchomieniu będą to typy wprowadzone domyślnie do programu. W trakcie procesu projektowania można będzie dodać kolejne typy do biblioteki.

Rys. 110      Okno biblioteki typów

Dolna część edytora podzielona jest na Bibliotekę globalną (na lewo) i Bibliotekę projektu (na prawo).

Biblioteka globalna – jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów dostępne dla użytkownika. Składa się z Biblioteki standardowej, która domyślnie instaluje się wraz z programem oraz z Biblioteki użytkownika, którą tworzymy w trakcie pracy. Biblioteka standardowa nie podlega edycji (nie można dodawać, zmieniać ani usuwać elementów), dostępnych tam typów można użyć, ale ich modyfikacja i nadpisanie spowoduje utworzenie nowego typu w Bibliotece użytkownika. Wszystkie typy zapisywane w trakcie pracy do biblioteki globalnej można znaleźć w części Biblioteka użytkownika. Te typy można modyfikować i usuwać.

Biblioteka projektu – jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie zapisane typy elementów możliwe do użycia w projekcie, inaczej mówiąc, te typy elementów, które zostały zapisane w trakcie pracy (lub wprowadzone z szablonem rysunku). Lista typów zmienia się podczas pracy nad projektem w czasie dodawania kolejnych typów elementu.

Rys. 111      Fragment okna właściwości z oznaczeniem miejsca wyboru typu

Rys. 112      Okno wstawiania dla ściany, w którym także znajduje się dojście
do biblioteki typów projektu

Tab. 16 Narzędzia dodawania i edycji typów

Dodaj nowy typ

Dodaje nowy typ do Biblioteki globalnej (Biblioteka użytkownika) lub do Biblioteki projektu. Po kliknięciu na ikonę zostaje wyświetlone okno właściwości typu, w którym należy nadać nazwę i konieczne parametry elementowi.

Dodaj nowy folder

Wyświetla okno, w którym użytkownik nadaje nazwę dla nowo tworzonego katalogu, do którego następnie będzie mógł dodawać typy elementów. Po wpisaniu nazwy należy wcisnąć przycisk , aby dodać folder do biblioteki bądź , by przerwać polecenie.

Usuń

Usuwa zaznaczony typ (opcja niedostępna w Bibliotece globalnej w części Biblioteka standardowa).

Właściwości typu

Otwiera okno z właściwościami zaznaczonego typu. Może je w tym miejscu zmienić i zapisać (jeśli typ znajduje się w Bibliotece projektu lub w części Biblioteka użytkownikaBibliotece globalnej.

Zostaw tylko typy użyte w projekcie

Opcja usuwa nieużywane typy z aktywnego dokumentu. Jeśli w szablonie, na którym jest stworzony projekt, są zapisane typy elementów, to przy kolejnym otworzeniu projektu powrócą one na listę biblioteki projektu (pomimo że nie są używane.)

UWAGA: Kliknięcie na Dodaj nowy typ przy podświetlonym wcześniej typie w bibliotece dodaje nowy typ na bazie podświetlonego. Ułatwia to wprowadzanie do biblioteki np. katalogów obiektów jednej firmy, które różnią się jednym parametrem, np. średnicą rury.

Rys. 113      Okno właściwości typu dla elementu ściana

Nad biblioteką projektu znajduje się przycisk . Po kliknięciu na niego w szablonie zostaną zapisane ustawienia Biblioteki projektu i będą dostępne dla kolejnych projektów wykonywanych w tym szablonie. Obok znajduje się ikona , po kliknięciu której użytkownik ma dostępną listę istniejących szablonów.

Rys. 114      Lista typów ścian zdefiniowanych w przykładowym projekcie

W oknie Biblioteki projektu można również sprawdzić, jakie typy danego elementu są obecnie użyte w projekcie – przy nazwie takiego typu po prawej stronie jest znaczek .

Po przyciśnięciu ikony  Zostaw tylko typy użyte w projekcie i zatwierdzeniu pytania o kasowanie typów zostaną usunięte wyłącznie z biblioteki projektu wszystkie nieużywane typy.

Rys. 115      Lista typów ścian używanych w przykładowym projekcie

Pod obiema bibliotekami znajdują się ikony Zwiń wszystko  – po kliknięciu na tę ikonę drzewo typów w danej bibliotece zostanie zwinięte do katalogów głównych. Ikona Rozwiń wszystko  pokazuje wszystkie typy, nawet zagłębione w katalogach.

Użytkownik ma również możliwość wyszukania typu w bibliotece, wpisując w pole  część lub całą nazwę szukanego typu. Lista typów zostanie wówczas skrócona do typów z nazwą pasującą do wyszukiwanej frazy. Dla przywrócenia pełnej listy i usunięcia szukanej frazy służy przycisk , który po kliknięciu na niego wyczyści pole edycyjne szukania.

Po zaznaczeniu typów lub folderów aktywne stają się przyciski przenoszenia, znajdujące się pomiędzy bibliotekami.

Kopiuj wszystko do biblioteki projektu  – kopiuje całą zawartość biblioteki globalnej danego elementu do biblioteki projektu.

Kopiuj do biblioteki projektu  – kopiuje zaznaczone elementy do biblioteki projektu.

Kopiuj do biblioteki globalnej  – kopiuje zaznaczone elementy do biblioteki globalnej.

Kopiuj wszystko do biblioteki globalnej  – kopiuje całą zawartość biblioteki projektu do biblioteki globalnej.

Komunikaty występujące przy pracy z Edytorem biblioteki typów:

Rys. 116      Komunikat o odnalezieniu podobnego typu

Komunikat informuje, że istnieje już typ o tej nazwie. Po kliknięciu   dane informacje zawarte w nowym typie zostaną zapisane i zamienią te, które znajdowały się we wcześniejszej wersji istniejącego typu.

Rys. 117      Komunikat potwierdzający usunięcie typy elementów z biblioteki

Komunikat informuje, że typy, które zaznaczył użytkownik, zostaną usunięte. Przycisk  akceptuje usunięcie typów.

Rys. 118      Komunikat informujący, że układ biblioteki projektu został zapisany
w szablonie projektu, np. Standard

Wiecej:

Zmiana typu elementu

￿