Każdy wprowadzony strop podlega dalszej modyfikacji, niezależnie od tego, czy był wprowadzony automatycznie, czy poprzez wskazanie kolejnych wierzchołków. Prócz standardowych opcji modyfikacji: kopiowania, przesuwania, usuwania, dostępne są także poniższe opcje:
Rys. 248 Okno edycji stropu
Tab. 30 Narzędzia modyfikacji stropów
|
Właściwości |
Otwiera okno Właściwości. |
|
Malarz czcionek i pisaków |
Przejmuje ustawienia pisaków (grubości i rodzaje linii) oraz wielkość i rodzaj czcionki. |
|
Malarz typów |
Przejmuje typ elementu, jego schemat i wielkości, przenosząc je na wskazany element lub elementy. |
|
Dodaj punkt |
Dodaje punkt (wierzchołek) na obrysie stropu umożliwiający zmodyfikowanie rzutu. |
|
Usuń punkt |
Usuwa wskazany wierzchołek stropu. |
|
Dotnij elementy |
Docina ściany i słupy do wprowadzonego stropu (dla ścian muszą być zdefiniowane typy warstw). |
|
Podziel strop |
Dzieli strop na dwie części poprzez wskazanie linii cięcia. |
|
Eksport do ArCADia-PŁYTA ŻELBETOWA |
Otwiera nowy projekt w module ArCADia-PŁYTA ŻELBETOWA, pozwalając na wprowadzenie zbrojenia w wybranym stropie. Opcja dostępna przy posiadaniu licencji na moduł ArCADia-PŁYTA ŻELBETOWA. |
|
Eksport do ArCADia-PŁYTA ŻELBETOWA poprzez plik XML |
Zapisuje projekt stropu, który można otworzyć w module ArCADia-PŁYTA ŻELBETOWA. Opcja dostępna przy posiadaniu licencji na moduł ArCADia-PŁYTA ŻELBETOWA. |
|
Typ |
Zapisany zestaw cech wspólnych dla wielu obiektów tego samego typu (szablon elementów definiowany przez użytkownika). |
|
Biblioteka dokumentu |
Zgodna z wybranym szablonem i tworzona wraz z rozwojem rysunku przy zapisywaniu kolejnych typów. |
|
Biblioteka globalna |
Biblioteka typów dostarczana wraz z programem i rozszerzana poprzez Bibliotekę użytkownika, w której można zapisywać własne typy elementów dla używania ich w kolejnych projektach. |
|
Usuń zaznaczone elementy |
Kasuje wybrane elementy. |
|
Pisaki |
Definicja rodzaju linii, którymi rysowany jest wprowadzany element. |
|
Czcionki |
Definicja wielkości i rodzaju czcionki opisującej element. |
|
Powierzchnie |
Przypisanie materiałów lub tekstur dla poszczególnych powierzchni wprowadzanego elementu. |
Od wersji 3.9 w programie wprowadzona została opcja Użyj jako wzoru, która kopiuje dane zaznaczonego elementu, aby je wprowadzić jako ustawienia następnie wprowadzanego. Opcja ta była dostępna w oknie edycji jako opcja do wyboru, obecnie jest włączona na stałe i nie widać jej już na pasku.
Powyższe opcje edycji stropu dostępne są po jego zaznaczeniu.
Dla dodania wierzchołka na obrysie stropu należy wybrać opcję
Dodaj punkt i wskazać jego położenie. Program
nie posiada ograniczenia ilości wprowadzanych punktów ani na jednym
z boków, ani na obrysie. Analogiczne postępowanie jest w przypadku Usuwania punktu, czyli zmiany rzutu poprzez
usunięcie wskazanego wierzchołka.
Podział stropu następuje poprzez wyznaczenie linii podziału. Linia nie musi przechodzić całkowicie przez strop, wystarczy wskazać jej kierunek.