Obszar „Pasek ikon”

Na pasku tym znajdują się ikony dla wszystkich ważnych funkcji edytora. Są to w szczególności:

10.10.8.4.1.1      Ikona „Wybór”

Za pomocą tej ikony można wybierać obiekty 2D poprzez umieszczenie kursora nad odpowiednim obiektem i użycie lewego klawisza myszy. Jeśli obiekt jest wybrany, zabarwiony zostaje na kolor czerwony. Jeśli kliknięcie i przytrzymanie klawisza nastąpi nad pustym obszarem, gdzie nie znajduje się żaden obiekt, możliwe będzie rozciągnięcie prostokąta wyboru. Wszystkie obiekty znajdujące się w całości wewnątrz prostokąta zostaną wybrane. Kliknięcie lewym klawiszem myszy w obszarze, gdzie nie znajduje się obiekt 2D, powoduje odznaczenie poprzedniego wyboru.

10.10.8.4.1.2      Ikona „Import”

Ikona składa się z dwóch części. Kliknięcie lewym klawiszem myszy na rysunku ikony powoduje uaktywnienie funkcji wczytywania folii DXF. Klawisz ze strzałką po prawej stronie rysunku ikony pozwala wywołać inne alternatywne opcje ładowania pierwotnej prezentacji oraz importu szablonu.

10.10.8.4.1.3      Ikona „Zapisz”

Własnoręcznie stworzone prezentacje można zapisać do dalszego wykorzystania. Proces zapisu jest typowy dla Windows i używa wewnętrznego formatu zapisu z rozszerzeniem *.2dt.

10.10.8.4.1.4      Ikony do konstruowania

Wszystkie funkcje do konstrukcji można anulować użyciem klawisza Esc. Jedynie dla funkcji polilinii poprzez użycie tego klawisza następuje przerwanie wprowadzania kolejnych punktów i polilinia zostaje utworzona jako obiekt.

10.10.8.4.1.4.1   Linia

Za jej pomocą można tworzyć pojedyncze segmenty linii. Jak zazwyczaj w ArCon pierwsze kliknięcie w oknie rysunkowym określa pierwszy punkt linii. Przesuwanie kursora powoduje pokazanie podglądu tworzonej linii. Drugie kliknięcie kończy tworzenie linii.

10.10.8.4.1.4.2   Polilinia

Za pomocą funkcji polilinia można tworzyć ciągi linii dla prezentacji alternatywnej. Każde dodatkowe kliknięcie lewym klawiszem myszy dodaje do polilinii kolejny punkt.

10.10.8.4.1.4.3   Prostokąt

Pierwsze kliknięcie określa pierwszy wierzchołek prostokąta. Drugim kliknięciem definiujemy wierzchołek przeciwległy.

10.10.8.4.1.4.4   Elipsa

Elipsa jest tworzona przez dwa punkty opisującego ją prostokąta. Pierwsze kliknięcie klawiszem myszy ustala jeden wierzchołek, drugie kliknięcie wierzchołek przeciwległy.

10.10.8.4.1.4.5   Właściwości elementów 2D

Poprzez podwójne kliknięcie na elemencie rysunkowym otwiera się okno dialogowe edycji jego właściwości.

Można w nim określić styl linii, grubość linii oraz dla zamkniętych polilinii, prostokątów i elips - wypełnienie. Opcja „Tło przezroczyste” określa, czy inne elementy rysunkowe leżące pod wypełnieniem mają być przykryte czy nie. Poprzez podwójne kliknięcie na polach kolorów w obszarze Kolory otwiera standardowe okno dialogowe wyboru koloru.

Obszar wypełnienie umożliwia także użycie rozszerzonych wzorów kreskowania ArCon.

10.10.8.4.1.5      Ikony „Linia pomocnicza”

Za pomocą tych ikon można tworzyć linie pomocnicze, do których nastąpi sadowienie w dalszym procesie konstruowania.

10.10.8.4.1.5.1   Pionowa linia pomocnicza

Funkcja ta znana jest już Państwu z trybu konstrukcji ArCon. Powoduje umieszczenie pionowej linii pomocniczej poprzez kliknięcie myszą.

10.10.8.4.1.5.2   Pozioma linia pomocnicza

Analogicznie jak dla pionowej linii pomocniczej poprzez tę ikonę można umieścić poziomą linię pomocniczą.

10.10.8.4.1.5.3   Dowolna linia pomocnicza

W przypadku dowolnej linii pomocniczej pierwsze kliknięcie określa punkt nieskończonej prostej. Poprzez poruszanie kursorem widoczny będzie podgląd prostej, której położenie zostanie ustalone drugim kliknięciem.

10.10.8.4.1.6      Ikony widoku

10.10.8.4.1.6.1   Lupa

Za pomocą tej funkcji można przybliżyć obszar w oknie rysunkowym. Pierwszym kliknięciem ustalony zostaje pierwszy wierzchołek rozciąganego prostokąta. Poprzez poruszanie kursorem widoczny staje się podgląd, drugie kliknięcie lewym klawiszem ustala prostokąt powiększenia. Zawartość prostokąta zostaje pokazana w powiększeniu.

10.10.8.4.1.6.2   Pokaż wszystko

Poprzez kliknięcie lewym klawiszem na tej ikonie widoczne stają się wszystkie stworzone obiekty 2D.

10.10.8.4.1.6.3   Widok całego rysunku

Ikona powoduje wyświetlenie całego rysunku z obszarem projektowym i ramką.

10.10.8.4.1.7      Ikony pomocnicze wyświetlania i konstrukcji

Za pomocą ikon tych można włączać i wyłączać widoczność różnych pomocniczych narzędzi konstrukcyjnych.

10.10.8.4.1.7.1   Siatka

Jednym kliknięciem myszy na ikonie  można włączyć/wyłączyć widoczność siatki. Siatka jest widoczna dopiero od pewnego określonego odstępu minimalnego. Za pomocą kliknięcia prawym klawiszem myszy na ikonie można otworzyć okno dialogowe opcji dla siatki.

Można dokonać wyboru spośród predefiniowanych wartości bądź poprzez wybór opcji „dowolna” możliwe jest podanie w okienku dowolnego odstępu dla siatki.

Przy włączonej siatce podczas poruszania myszą kursor będzie sadowiony w punktach o podanym odstępie.

10.10.8.4.1.7.2   Linie pomocnicze

Za pomocą tej ikony można włączać/wyłączać widoczność linii pomocniczych. Przy włączonych liniach pomocniczych następuje sadowienie do nich przy poruszaniu kursorem myszy w obrębie obszaru rysunkowego.

10.10.8.4.1.7.3   Linijka

Za pomocą tej ikony można włączać/wyłączać linijkę przy górnej i prawej krawędzi okna rysunkowego.

10.10.8.4.1.8      Opcje

Okno dialogowe Prezentacja alternatywna 2D oferuje po prawej stronie dwie opcje do wyboru.

10.10.8.4.1.8.1   Oryginał jako szary podrys

Dla lepszej kontroli można wyświetlić oryginalną prezentację obiektu jako szary podrys „za” nową konstrukcją.

10.10.8.4.1.8.2   Zapisać prezentację alternatywną trwale w obiekcie

Jeśli stworzony rysunek ma być dostępny także w innych projektach ArCon, należy wybrać tę opcję. Dzięki temu prezentacja alternatywna będzie na trwałe powiązana z obiektem ArCon i zapisana w pliku ACO.

Wskazówka: poprzez tę opcję zmieni się prezentacja alternatywna 2D w już stworzonych projektach ArCon.

10.10.8.4.1.9      Menu kontekstowe

W oknie projektu prawym klawiszem myszy można wywołać menu kontekstowe

10.10.8.4.1.9.1   „Sadowić na obiektach 2D”

Opcja ta włącza sadowienie kursora myszy do istniejących obiektów 2D. To czy opcja jest włączona można rozpoznać po haczyku przy pozycji opcji w menu.

10.10.8.4.1.9.2   „Sadowić na obrysach obiektów”

Przy uaktywnionej opcji nastąpi sadowienie do wierzchołków obiektów 3D.