Obok ikonki prostopadłego punktu przyciągania oraz w
podręcznym menu kontekstowym prawego klawisza myszki (w sekcji
Przyciąganie), wprowadzono ikonkę włączania i wyłączania
wprowadzania elementów w trybie ortogonalnym .
Rys. 3.36 Tryb ortogonalny
Chwilowy tryb „orto” można również uzyskać bez włączania właściwej ikonki, przez naciśnięcie i przytrzymanie klawisza Shift przy wprowadzaniu elementu. Analogicznie przy włączonej ikonce trybu „orto”, wciśnięcie i przytrzymanie klawisza Shift spowoduje chwilowe wyjście z tego trybu (na czas przytrzymania klawisza). Tryb ortogonalny dostępny jest w programie przy płaskim i przestrzennym wprowadzaniu elementów.
Rys. 3.37 Tryb ortogonalny w przestrzeni 3D
Jego działanie sygnalizowane jest
chwilowym wprowadzeniem dodatkowego układu współrzędnych (równoległego do
globalnego układu współrzędnych)
w punkcie, od którego zaczynamy rysować.
Tryb „orto” pozwala z danego punktu wprowadzić element (również o
określonej długości) tylko w kierunku trzech wzajemnie prostopadłych osi
równoległych do osi globalnego układu współrzędnych. Podczas wprowadzania prętów
w trybie „orto” dostępne jest również precyzyjne (z dokładnością
do cm lub mm) wprowadzanie elementu za pomocą kursorów klawiatury, przy
wciśniętym (lub nie) klawiszu Ctrl, powodującym
zmianę jednostki precyzji.