Program rozwiązuje statykę
prętowych układów przestrzennych, w których każdy węzeł posiada trzy współrzędne
(x, y, z). Wprowadzanie wszystkich
danych i prezentacja wyników odbywają się
na płaszczyźnie monitora komputera. W programie zostało użyte rzutowanie
perspektywiczne, co daje wrażenie głębii obrazu.
Głównym założeniem programu jest możliwość wygodnego, graficznego wprowadzania danych. Całą konstrukcję można wymodelować, korzystając tylko z myszy. Nie jest konieczne wprowadzanie danych z klawiatury, ale ten sposób wprowadzania danych jest również dostępny.
Tryb wprowadzania danych
uruchamia się przez kliknięcie na odpowiedniej ikonie. Aby zakończyć
wprowadzanie danych, należy ponownie kliknąć na tej ikonie lub wcisnąć klawisz
Esc. Generalnie klawisz Esc przewidziany jest
w programie do
szybkiego przerwania działania wybranej funkcji programu.
W trakcie wprowadzania geometrii
możliwość dowolnego obracania układu jest zablokowana. Zamiast tego dostępnych
jest sześć prostopadłych widoków, poprowadzonych wzdłuż osi globalnego układu
współrzędnych, z których można obserwować układ. Są to: przód, tył, lewo, prawo,
góra i dół. Można przełączać się między nimi za pomocą przycisków ze strzałkami
znajdującymi się na dole okna graficznego programu lub wybierając odpowiedni
widok
z menu górnego Widok.
Tworzenie układu polega na
klikaniu lewym przyciskiem myszki na ekranie - we wskazanych miejscach tworzone
są węzły, które następnie łączone są prętami. Koniec jednego pręta staje się
automatycznie początkiem następnego. Wciśnięcie klawisza Esc podczas
rysowania pręta przerywa szereg i pozwala na wskazanie początku nowego pręta w
dowolnym punkcie ekranu. Pracując
w jednym widoku, można podać graficznie
tylko dwie współrzędne punktu, trzecia nadawana jest automatycznie w zależności
od ustawionej współrzędnej płaszczyzny ekranu. Aby określić graficznie dowolne
położenie punktu
w przestrzeni, należy zablokować chwilowo kursor we
właściwym położeniu prawym klawiszem myszki, przełączyć się na inny widok
prostopadły do początkowego i wskazać głębokość jego położenia lub bezpośrednio
wpisać głębokość punktu z klawiatury przez podanie współrzędnej względnej
dx, dy, dz na zakładce Geometria.