Tryby wprowadzania elementów prętowych

W programie występują dwa podstawowe tryby wprowadzania elementów prętowych: Płaski – swobodny i Przestrzenny – między węzłami:

      operationMode2D_32Tryb Płaski – swobodny pozwala na wprowadzanie graficzne prętów w dowolnym punkcje ekranu, w jednej z płaszczyzn głównych, równoległej do płaszczyzn głównego układu współrzędnych. Ten tryb wykorzystywany jest najczęściej przy rozpoczynaniu rysowania układu statycznego.

      Tryb Przestrzenny – między węzłami pozwala na wprowadzanie operationMode3D_32graficzne prętów w dowolnym ustawieniu przestrzennym tylko między znanymi punktami charakterystycznymi prętów układu lub innych linii pomocniczych. Tryb ten wykorzystywany jest najczęściej wówczas, gdy jakaś część układu jest już wprowadzona za pomocą innych narzędzi.

W wielu przypadkach tryb przestrzenny znacznie ułatwia dodawanie prętów zwłaszcza wówczas, gdy zakres widoku w perspektywie nie daje wystarczającego rozsunięcia (głębi) łączonych węzłów. Podczas rysowania pręta, przy włączonym trybie operationMode3D_16 Przestrzennym - między węzłami, nie widać podczas ciągnięcia długości rysowanego pręta aż do momentu najechania kursorem na potencjalny węzeł końcowy wprowadzanego pręta.

W obu trybach wprowadzania prętów można dowolnie wykorzystywać ustawienia punktów charakterystycznych. W obu trybach można również wprowadzać dowolne elementy przez wpisanie współrzędnych względnych na zakładce Geometria. Wymuszenie trybu płaskiego lub przestrzennego dotyczy jedynie wprowadzania graficznego elementów. Zmianę trybów można wykonać praktycznie w dowolnej chwili, nawet w trakcie działania większości funkcji, wybierając odpowiednią opcję na głównym pasku narzędziowym.

 

Snap5

Rys. 3.39 Zamiana między trybem Płaskim – swobodnym i Przestrzennym - między węzłami

 

Należy pamiętać, że przełączenie na tryb płaski zawsze spowoduje ustawienie widoku w jednej z płaszczyzn głównych. Niektóre operacje graficzne mogą sporadycznie wymuszać użycie trybu płaskiego (np. lustra względem płaszczyzny). Inne, jak np. wczytanie przestrzennego podrysu, domyślnie ustawią tryb operationMode3D_16 Przestrzenny – między węzłami.

Obok ikony zmiany trybu z płaskiego na przestrzenny, na głównym pasku narzędziowym, znajduje się wybór typu wprowadzanego pręta: addBeamsJoint_16 Przegub - przegub lub addBeamsFixed_16 Sztywny – sztywny.

 

Snap6

Rys. 3.40 Wybór typu pręta