Obrót i lustro

W ogólnym przypadku funkcje obrot_16 Obrót i lustro_16 Lustro – pozwalają na obrócenie o dowolny kąt lub odbicie lustrzane zaznaczonych elementów konstrukcji względem dowolnie usytuowanej w przestrzeni osi obrotu lub odbicia lustrzanego względem wskazanej płaszczyzny, zawsze prostopadłej do płaszczyzny ekranu. W szczególnym przypadku ramy płaskiej w programie R2D2 funkcje te sprowadzają się do odbicia lustrzanego względem wskazanej dowolnej osi leżącej w płaszczyźnie ekranu i obrotu zaznaczonej części układu względem wskazanego punktu (środka obrotu). Obie funkcje dostępne są po zaznaczeniu elementów układu z menu podręcznego, uruchamianego prawym klawiszem myszki.

 

Bez tytułu

Rys. 3.58 Menu kontekstowe prawego klawisza myszki – funkcja Lustro

 

Funkcja lustrzanego odbicia w R3D3 posiada dwa tryby: odbicie lustrzane względem wskazanej dowolnej osi i odbicie lustrzane względem wskazanej płaszczyzny.

W obu przypadkach (obrót i lustro) po wywołaniu funkcji program oczekuje na wskazanie na ekranie roboczym dwóch punktów definiujących oś lub płaszczyznę odbicia lub obrotu (lub jednego punktu obrotu w przypadku R2D2). Przy odbiciu lustrzanym względem płaszczyzny punkty te definiują prostopadłą do ekranu roboczego płaszczyznę odbicia. Po wskazaniu punktów definiujących oś (płaszczyznę) odbicia lub obrotu (środka obrotu w przypadku R2D2), wywołane zostanie dodatkowe okienko parametrów funkcji: dla obrotu pozwalające na podanie kąta obrotu, a dla obrotu i lustra dodatkowo znacznik pozwalający zachować (lub nie) obracane (odbijane) elementy układu.

 

Snap10            Snap12

Rys. 3.59 Okienka parametrów dla funkcji lustro i obrót

 

Wraz z elementami układu obracane lub odbijane są zaznaczone obciążenia przynależne do zaznaczonych prętów, przy czym obciążenia zadane w układzie lokalnym nadal pozostaną obciążeniami w układzie lokalnym nowych prętów (zachowane będzie dla nich pełne odbicie), natomiast obciążenia zadane w układzie globalnym również pozostają takimi samymi obciążeniami
w układzie globalnym (dla nich funkcja lustra wywoła przesunięcie translacyjne bez zmiany kierunku). Przy odbiciu lustrzanym jak i obrocie należy pamiętać, że przy założeniu tej samej skrętności układu lokalnego nie ma możliwości jego pełnego odbicia. W tym przypadku zawsze któraś z osi układu lokalnego x,y,z musi być odbita antysymetrycznie. Dlatego też w przypadku stosowania  funkcji obrotu i lustra dla prętów wraz z obciążeniami zadanymi w układzie lokalnym, zawsze należy przeprowadzić kontrolę poprawności obciążeń po operacji i w razie konieczności zmienić im odpowiednio znaki.