W ogólnym przypadku funkcje Obrót i
Lustro – pozwalają na
obrócenie o dowolny kąt lub odbicie lustrzane zaznaczonych elementów konstrukcji
względem dowolnie usytuowanej w przestrzeni osi obrotu lub odbicia lustrzanego
względem wskazanej płaszczyzny, zawsze prostopadłej do płaszczyzny ekranu. W
szczególnym przypadku ramy płaskiej w programie R2D2 funkcje te
sprowadzają się do odbicia lustrzanego względem wskazanej dowolnej osi leżącej w
płaszczyźnie ekranu i obrotu zaznaczonej części układu względem wskazanego
punktu (środka obrotu). Obie funkcje dostępne są po zaznaczeniu elementów układu
z menu podręcznego, uruchamianego prawym klawiszem myszki.
Rys. 3.58 Menu kontekstowe prawego klawisza myszki – funkcja Lustro
Funkcja lustrzanego odbicia w R3D3 posiada dwa tryby: odbicie lustrzane względem wskazanej dowolnej osi i odbicie lustrzane względem wskazanej płaszczyzny.
W obu przypadkach (obrót i lustro) po wywołaniu funkcji program oczekuje na wskazanie na ekranie roboczym dwóch punktów definiujących oś lub płaszczyznę odbicia lub obrotu (lub jednego punktu obrotu w przypadku R2D2). Przy odbiciu lustrzanym względem płaszczyzny punkty te definiują prostopadłą do ekranu roboczego płaszczyznę odbicia. Po wskazaniu punktów definiujących oś (płaszczyznę) odbicia lub obrotu (środka obrotu w przypadku R2D2), wywołane zostanie dodatkowe okienko parametrów funkcji: dla obrotu pozwalające na podanie kąta obrotu, a dla obrotu i lustra dodatkowo znacznik pozwalający zachować (lub nie) obracane (odbijane) elementy układu.
Rys. 3.59 Okienka parametrów dla funkcji lustro i obrót
Wraz z elementami układu obracane
lub odbijane są zaznaczone obciążenia przynależne do zaznaczonych prętów, przy
czym obciążenia zadane w układzie lokalnym nadal pozostaną obciążeniami w
układzie lokalnym nowych prętów (zachowane będzie dla nich pełne odbicie),
natomiast obciążenia zadane w układzie globalnym również pozostają takimi samymi
obciążeniami
w układzie globalnym (dla nich funkcja lustra wywoła
przesunięcie translacyjne bez zmiany kierunku). Przy odbiciu lustrzanym jak i
obrocie należy pamiętać, że przy założeniu tej samej skrętności układu lokalnego
nie ma możliwości jego pełnego odbicia. W tym przypadku zawsze któraś z osi
układu lokalnego x,y,z musi być odbita antysymetrycznie. Dlatego też w przypadku
stosowania funkcji obrotu i lustra dla prętów wraz z obciążeniami zadanymi
w układzie lokalnym, zawsze należy przeprowadzić kontrolę poprawności obciążeń
po operacji i w razie konieczności zmienić im odpowiednio znaki.