Okno Generatora łuków przestawione jest
na rys. 5.6.
Rys. 5.6 Generator łuków
Umożliwia on tworzenie łuków kołowych oraz parabolicznych, składających się z zadanej ilości segmentów.
Do jednoznacznego określenia położenia łuku w przestrzeni potrzebne są współrzędne trzech jego punktów. Generator pozwala tworzyć łuki po określeniu trzech oraz także po podaniu tylko dwóch punktów. W tym przypadku należy dostarczyć jednak dodatkowych informacji o strzałce łuku oraz jego położeniu. Dwa podane punkty określają punkt początkowy i końcowy łuku. Położenie określamy wybierając płaszczyznę łuku: pionową lub poziomą.
Współrzędne punktów można wpisać w polach tekstowych
lub wskazać je na ekranie graficznym. Znacznie wygodniejsze jest jednak
wcześniejsze wskazanie (zaznaczenie) węzłów, przez które ma być poprowadzony
łuk. Przed uruchomieniem generatora należy zaznaczyć dwa lub trzy węzły. Na
podstawie ich wzajemnego położenia zostaną one potraktowane jako węzeł
początkowy
i końcowy lub początkowy, pośredni i końcowy łuku. Jako węzły
początkowy i końcowy wybierane są dwa najodleglejsze spośród trzech zaznaczonych
węzłów. Należy zaznaczyć, że punkt pośredni nie zawsze staje się jednym
z
węzłów łuku. Jest on używany do wyznaczenia matematycznego równania łuku. Łuk
przybliżany jest linią łamaną o zadanej ilości segmentów.
Możliwe jest, że żaden z węzłów wyliczonych z równania łuku nie pokryje się z węzłem pośrednim. W przypadku łuku kołowego kolejne jego węzły umieszczane są w równych odległościach. Jeśli odległość punktu pośredniego (mierzona po łuku) od punktu początkowego łuku nie jest wielokrotnością zadanej długości kroku, to żaden z tworzonych węzłów łuku nie pokryje się z punktem pośrednim.
Podobnie jest w przypadku łuku parabolicznego. Tam stałe są jednak odległości między rzutami węzłów łuku na odcinek łączący punkt początkowy i końcowy łuku.
Aby poprowadzić łuk przez węzeł pośredni, najprościej
wybrać na niego węzeł położony w równych odległościach od punktu początkowego i
końcowego łuku oraz ustawić parzystą ilość segmentów. Taki węzeł będzie
znajdował się
w punkcie, przez który przechodzi oś symetrii łuku.
W przykładzie strzałka łuku ma 1,5 m. Łuk składa się z dwunastu segmentów.
Przed uruchomieniem generatora wskazujemy punkty, przez które zostanie poprowadzony łuk (rys. 5.7).
Rys. 5.7 Przed uruchomieniem generatora łuków
W
oknie generatora ustawiamy odpowiednie parametry: łuk kołowy, płaszczyzna
pionowa, ilość segmentów (12), strzałka łuku (1,5 m) oraz odpowiedni profil
przekroju. W celu zmiany listy dostępnych w projekcie przekrojów należy
wywołać okno Managera przekrojów
przyciskiem w nagłówku panelu Parametry i uzupełnić listę projektu
o odpowiednie przekroje. Po wciśnięciu przycisku
OK łuk zostanie wygenerowany. Czynność tę powtarzamy dla
pozostałych dźwigarów.