W
programie zawarty jest Generator ram prostokątnych (rys.
5.3). Z jego pomocą będzie można szybko stworzyć część konstrukcji. Następnie
trzeba będzie wprowadzić kilka modyfikacji: usunąć poziome rygle i wstawić
łuki.
Rys. 5.3 Generator ram prostokątnych
Generator umożliwia generowanie ram prostokątnych w dowolnym miejscu przestrzeni. Punkt początkowy tworzonej ramy można określić przez wpisanie jego współrzędnych do odpowiednich pól tekstowych lub jego wskazanie na ekranie. Jeśli przed uruchomieniem generatora jeden węzeł układu będzie zaznaczony, to współrzędne tego węzła zostają potraktowane jako punkt początkowy.
Parametry i, j, k odpowiadają za ilość przęseł układu na kierunkach odpowiednio: szerokość, długość, wysokość. Niektóre ustawienia parametrów umożliwiają nie tylko generowanie ram prostokątnych. Ustawiając wartość parametru k równą zeru można generować płaskie ruszty. Jeśli dwa z parametrów są równe zeru, wynikiem działania generatora będzie belka wieloprzęsłowa.
Szerokości wszystkich przęseł oraz wysokości wszystkich kondygnacji określa się w polach tekstowych opisanych jako dx, dy, dz. Istnieje również możliwość określenia różnych szerokości i wysokości dla poszczególnych przęseł i kondygnacji. W tym celu należy skorzystać z przycisków umieszczonych obok pól tekstowych. Klikając na przyciski, otworzy się okno z tabelą, w której można zdefiniować wymiary kolejnych przęseł (rys. 5.4).
Rys. 5.4 Wymiary kolejnych przęseł
Wpisane w tym oknie wartości zatwierdzane są po wciśnięciu klawisza Enter lub po przejściu do innej komórki tablicy.
Podczas dodawania nowych węzłów i prętów do układu generator sprawdza, czy nie pokrywają się one z istniejącymi elementami. Mogłoby to prowadzić do geometrycznej zmienności układu. Dla odnalezionych prętów modyfikowany jest ich profil, natomiast w węzłach wstawiana jest ewentualna podpora.
W naszym przykładzie nie ma jeszcze żadnych obiektów, więc nie trzeba określać punktu początkowego generowanej ramy. Można pozostawić wpisane wartości domyślne (0, 0, 0).
Następnie określamy ilość przęseł. Na kierunkach i (szerokość) oraz k (wysokość) występuje po jednym przęśle. Na długości (j) są cztery przęsła.
Szerokość ramy wynosi 12 m, więc w polu oznaczonym dx należy wpisać 12. Wysokość ramy (nie licząc łuku) to 5 m. Tę wartość wpisujemy w polu dz. Gdyby odległość pomiędzy kolejnymi dźwigarami była stała należałoby ją podać w polu dy. W tym przypadku jednak tak nie jest. Odległości między dźwigarami określamy w oknie które otworzy się po wciśnięciu przycisku dy (rys. 5.4). Wpisane wartości były różne (4 m, 6 m, 6 m, 4 m), co jest sygnalizowane przez pole tekstowe dy w następujący sposób: [..].
Teraz pozostało tylko określić profile elementów oraz
typy podpór. Profile rygli i słupów wybieramy z listy uprzednio zdefiniowanych
profili. W celu zmiany listy dostępnych w projekcie przekrojów należy
wywołać okno
Managera przekrojów
przyciskiem w nagłówku panelu Przekroje
i uzupełnić listę
projektu o odpowiednie przekroje.
Podpory mogą być przegubowe lub sztywne. Można również wyłączyć generowanie podpór. Określamy to, wybierając jedną z opcji w oknie generatora ram.
Wprowadzana rama będzie miała podpory przegubowe.
Po wciśnięciu przycisku OK rama zostaje wygenerowana (rys. 5.5).
Rys. 5.5 Rama z generatora ram prostokątnych