Zapisywanie widoków i praca z widokami

Do modelu układu  poza elementami schematu statycznego, można wprowadzić również inne elementy, nie mające wpływu na obliczenia statyczne, ale pamiętane w projekcie. Takimi elementami są definiowane przez użytkownika widoki.

W celu ułatwienia pracy z złożonymi konstrukcjami prętowymi oraz  w przypadku potrzeby szybkiej prezentacji wybranych fragmentów konstrukcji można w projekcie posługiwać się zapisanymi w modelu widokami. Widok w programie określony jest przez kilka podstawowych parametrów zapamiętywanych w chwili jego zapisywania w modelu, takich jak: powiększenie, kąt widoku, przesunięcie, obrót, chwilowa blokada ekranu i stan ukrycia prętów modelu. Utworzenie kilku podstawowych widoków w projekcie pozwala na bardzo szybkie przełączanie się między nimi w trakcie pracy lub prezentacji wprowadzonej konstrukcji.

Aby zapisać widok w programie, należy w pierwszej kolejności ustawić jego pożądany wygląd za pomocą podstawowych funkcji programu, takich jak: powiększenie, kąt widoku, przesunięcie, obrót, chwilowa blokada ekranu i stan ukrycia prętów. Następnie klikając na dowolnym punkcie ekranu graficznego prawym klawiszem myszki, z menu kontekstowego wybieramy opcję saveView_16  Zapisz widok. Inną możliwością zapisania widoku jest (po jego ustawieniu) wybranie funkcji saveView_16 Zapisz widok z menu górnego Widok. Po wywołaniu funkcji na ekranie zostanie wywołane okienko dialogowe umożliwiające wpisanie charakterystycznej nazwy widoku (domyślnie: Widok 1; Widok 2;…), po której dany widok będzie identyfikowany w projekcie.

 

Snap1

Rys. 3.17 Okienko definiowania nazwy widoku

 

Po wpisaniu nazwy widoku, w panelu „drzewa projektu” pojawi się gałąź Widoki, po rozwinięciu której, będą widoczne nazwy widoków utworzonych w projekcie. W ramach jednego projektu można utworzyć wiele widoków tworzonej konstrukcji.

 

Snap12

Rys. 3.18 Drzewo projektu z zdefiniowanymi widokami

 

Przełączanie się między zdefiniowanymi w projekcie widokami polega na kliknięciu na żądaną nazwę widoku w „drzewie projektu”. Dla każdego widoku w „drzewie projektu” po kliknięciu na nim prawym klawiszem myszki dostępne jest menu kontekstowe pozwalające na zmianę nazwy widoku i jego usunięcie z projektu.

 

Snap3

Rys. 3.19 Menu kontekstowe prawego klawisza myszki dla widoku

 

Ustawienie wybranego w danej chwili widoku powoduje, że jest on aktywny i pozwala na bieżącą dowolną modyfikację układu. Po schowaniu „drzewa projektu”  przełączanie widoków można realizować z podręcznego, rozwijalnego menu, dostępnego pod odpowiednią ikoną na dolnym panelu pomocy graficznych.

 

widok 2D

Rys. 3.20 Wybór widoku z dolnego panelu pomocy graficznych

 

W przypadku gdy chcemy usunąć wszystkie widoki z projektu, klikamy prawym klawiszem myszki w „drzewie projektu” na głównej gałęzi Widoki i wybieramy opcję z menu kontekstowego – Usuń.