Lustro i Obrót

 

W  przypadku Ramy 2D – R2D2  funkcje obrot_16 Obrót i lustro_16 Lustro – pozwalają na obrócenie o dowolny kąt względem wskazanego punktu lub odbicie lustrzane względem dowolnie usytuowanej osi obrotu  zaznaczonych elementów konstrukcji. Obie funkcje dostępne są po zaznaczeniu elementów układu z menu podręcznego, uruchamianego prawym klawiszem myszki.

 

Snap14

Rys. 3.51 Menu kontekstowe prawego klawisza myszki – funkcja Lustro

 

W przypadku funkcji lustro, po jej wywołaniu, program oczekuje na wskazanie na ekranie roboczym dwóch punktów definiujących oś odbicia. Przy obrocie użytkownik powinien wskazać jeden punkt definiujący środek obrotu zaznaczonej części układu. Po wskazaniu punktów definiujących oś odbicia lub środek obrotu, wywołane zostanie dodatkowe okienko parametrów funkcji: dla obrotu pozwalające na podanie kąta obrotu, a dla obrotu i lustra dodatkowo znacznik pozwalający zachować (lub nie) obracane (odbijane) elementy układu.

 

Snap10            Snap12

Rys. 3.52 Okienka parametrów dla funkcji lustro i obrót

 

Wraz z elementami układu obracane lub odbijane są zaznaczone obciążenia przynależne do zaznaczonych prętów, przy czym obciążenia zadane w układzie lokalnym nadal pozostaną obciążeniami w układzie lokalnym nowych prętów (zachowane będzie dla nich pełne odbicie), natomiast obciążenia zadane w układzie globalnym również pozostają takimi samymi obciążeniami w układzie globalnym (dla nich funkcja lustra wywoła przesunięcie translacyjne bez zmiany kierunku). Przy odbiciu lustrzanym jak i obrocie należy pamiętać, że przy założeniu tej samej skrętności układu lokalnego, nie ma możliwości jego pełnego odbicia. W tym przypadku zawsze któraś z osi układu lokalnego x,y,z musi być odbita antysymetrycznie. Dlatego też w przypadku stosowania funkcji obrotu i lustra dla prętów wraz z obciążeniami zadanymi w układzie lokalnym, zawsze należy przeprowadzić kontrolę poprawności obciążeń po operacji i w razie konieczności zmienić im odpowiednio znaki.