Praca w trybie projektowania > Elementy konstrukcyjne w trybie projektowania

Wyrównywanie

Funkcja ta jest włączona tylko przy co najmniej dwóch wybranych obiektach lub grupach obiektów. Jeżeli wybrany jest tylko jeden przedmiot względnie żaden przedmiot nie został wybrany, to ta ikona pojawia się na szarym tle i nie spełnia żadnej funkcji.

Wybrane obiekty lub grupy obiektów są wyrównywane, po kliknięciu lewym przyciskiem myszy w przełączniku wariantów Wyrównywanie lub za pośrednictwem menu Edycja, po wybraniu rozkazy Wyrównaj.

Za pomocą rozkazu Wyrównaj z paska menu realizowany jest sposób wyrównywania wskazywany aktualnie na przełączniku wariantów. Pasek menu nie zapewnia możliwości oddziaływania na nastawiony sposób wyrównywania.

Istnieją następujące możliwości dokonania zamiany położenia obiektów i grup obiektów względem siebie:

    wyrównanie obiektów lub grup obiektów do lewej strony wzgl. do prawej strony

    wyrównanie obiektów i grup obiektów poziomo względem środka wzgl. poziomo w jednakowej odległości

    wyrównanie obiektów i grup obiektów do góry/do tyłu wzgl. do dołu/do przodu

    wyrównanie obiektów i grup obiektów do góry/do dołu (z przodu/z tyłu) środkowo wzgl. do góry/do dołu (z przodu/z tyłu) w takiej samej odległości

    wyrównanie obiektów lub grup obiektów w wysokości wzgl. na podłodze

    wyrównanie obiektów lub grup obiektów w wysokości po środku wzgl. w wysokości w jednakowej odległości

Zastosowane w powyższych punktach pojęcia w lewo, w prawo, w przód, do tyłu, do góry, do dołu wydaje się być na pierwszy rzut okna nieco mylące i związku z tym należy się Państwu klika słów wyjaśnienia.

    W rzutach dwuwymiarowych, a więc w rzucie poziomym i rzucie pionowym pojęcia w lewo, w prawo, w górę i w dół nie wymagają bliższego wyjaśnienia. Odnoszą się one bezpośrednio do obserwowanego aktualnie obrazu. Wyrównanie w kierunku osi z jest co prawda też możliwe w tych rzutach, ale z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że nie będzie miało ono zastosowania, ponieważ jego działania nie daje się zaobserwować.

    Przy rzutach perspektywicznych informacja w lewo i w prawo odnosi się również do obserwowanego ekranu (jest to niezależne od tego, czy dana scena jest obserwowana od tyłu czy od przodu). Informacje do tyłu i do przodu odniesione są do pozycji obserwatora – jeżeli wybrano więc polecenie do tyłu, to obiekty będą zawsze wyrównywane w kierunku „od obserwatora” (nie gra przy tym żadnej roli, kierunek z którego oglądana jest aktualna scena). Informacje dotyczące kierunku osi z, opisują zawsze kierunek pionowy względem podłogi, a więc w prezentowanym projekcie do góry (i to niekoniecznie na oglądanym ekranie).

Po wybraniu co najmniej trzech obiektów lub grup obiektów, można je teraz przesuwać w ten sposób, aby w jednym kierunku zachowały taką samą odległość względem siebie. Jeżeli przykładowo wybrane zostaną cztery obiekty, a następnie wywołana zostanie ikona poziomo w jednakowej odległości (w kierunku osi x), to pierwszy i ostatni (czwarty) obiekt nie zmieniają swego położenia. Obiekty znajdujące się między nimi, przesuwane są tak daleko w prawo lub w lewo, aby wynikająca stąd odległość pomiędzy tymi poszczególnymi obiektami była jednakowa.

Funkcja wyrównywania obiektów i grup obiektów wymaga między innymi trochę wprawy. W związku z tym należy wypróbować najpierw na małym przykładzie, poszczególne funkcje oferowane przez ArCon.