Eksportowanie projektów ArCon+ > Eksport plików VRML

Wskazówki do eksportu VRML

Pliki VRML można eksportować zarówno z trybu projektowania jak i konstrukcji. Korzystniej jednak jest eksportować w trybie projektowania, ponieważ wiadomo, która pozycja obserwatora zostanie przejęta - czyli który widok 3D jest aktualny.

Projekty eksportowane przez ArCona odpowiadają specyfikacji VRML w wersji 1.0. Mimo jednoznacznej specyfikacji pliki VRML zależnie od użytej przeglądarki będą prezentowane inaczej. Szczególnie używanie tekstur i źródeł światła jest w przeglądarkach bardzo różnie implementowane. Chodzi tu nie tylko o producenta przeglądarki ale i numer wersji, która jest używana do oglądania pliku VRML.

Aby obejść te „osobliwości” można już podczas eksportu z ArCon+ plików VRML określić, czy tekstury i/lub obiekty oraz oświetlenie mają być eksportowane. Jeśli obiekty nie zostaną wyeksportowane plik VRML będzie znacznie mniejszy, a zatem o wiele szybciej ładowany i wyświetlany przez przeglądarki. Pozwala to obejść najczęstszy mankament przeglądarek VRML poprzez ograniczenie skomplikowania sceny.

Używanie tekstur w plikach VRML jest problematyczne z dwóch powodów:

ładowanie tekstur poprzez Internet może trwać bardzo długo, ponieważ są one przeważnie dużymi plikami.

Użyte w ArConie formaty tekstur niekoniecznie będą obsługiwane przez wszystkie przeglądarki. W specyfikacji VRML przewidziano jedynie obsługę plików JPEG; ArCon używa również plików BMP i innych. W zależności od przeglądarki te „obce” formaty będą pokazywane lub nie.

Zatem jeśli ma zostać stworzony projekt, który ma być eksportowany jako VRML z teksturami, należy używać tylko formatu JPEG. Ostatecznie można użyć także formatu GIF, ponieważ najbardziej znane przeglądarki VRM obsługują również ten format.

W niektórych przeglądarkach nie jest możliwe używanie plików graficznych jako tekstur, które nie są kwadratowe -tutaj również należy uważać..

Przeglądarki VRML nie posiadają mechanizmów podawania ścieżki dostępu dla zewnętrznych i wewnętrznych plików do załadowania. Z tego powodu jest prawie niemożliwe stworzenie „teksturowanych plików VRML”, które są możliwe do załadowania przez wszystkie przeglądarki zarówno poprzez Internet jak i z lokalnych dysków.