Obszar „Warunki oświetleniowe”

W obszarze tym określić można warunki oświetleniowe w widoku zależnym od czasu. W praktyce oznacza to, że poprzez bitmapę lub poprzez stałą barwę określany jest kolor światła słonecznego. Kolor ten z kolei może oddziaływać na całe tło tak, że efekty świetlne osiągnięte w ten sposób są zbliżone do rzeczywistych.

Należy pamiętać, że słońce i księżyc nie są właściwymi źródłami światła. ArCon dysponuje dodatkowo drugim, niezmiennym źródłem światła, które rozjaśnia całkowity rysunek. Takie światło rozproszone wymagane jest w prezentacjach nocnych.

10.9.3.5.4.1        Okno widokowe

Po załadowaniu pliku bitmapowego jako tła można rozpoznać pozycję słońca nad horyzontem poprzez czarny krzyżyk. Pozycja ta zależna jest od położenia geograficznego i czasu miejscowego. Zmiana np. miesiąca ze stycznia na maj pozwala zaobserwować jak słońce, w tym przypadku krzyżyk, wędruje od lewej do prawej.

Zasadę funkcjonowania obrazu można wyobrazić sobie jako układ współrzędnych. Oś x oznacza pory roku od 1-go stycznia do 31-go grudnia. Oś y oznacza pozycję słońca pod ew. nad linią horyzontu (od godziny 0.00 do 24.00).

Krzyżyk na obrazie pokazuje także jaką barwę przyjmie bitmapa reprezentacji słońca w widoku zależnym od czasu. Jeśli krzyżyk znajduje się w czerwonym obszarze, słońce przyjmie właśnie taką barwę, jaką świeci zazwyczaj o wschodzie lub zachodzie. Barwa słońca może promieniować również na chmury tła projektu.

Okno widokowe jest zatem rodzajem diagramu. Wskazuje kolor słońca w zależności od pory roku i pory dnia.

10.9.3.5.4.2        Opcja „Stałe”

Przy wyborze te opcji można używając przycisku definicja przypisać dla oświetlenia słonecznego stałą barwę tła. Odbywa się to poprze standardowe okno dialogowe Windows. Jeśli opcja ta jest aktywna, pole „jak w jest wyszarzone i przez to nieaktywne.

Jeśli wybrano kolor jasnożółty, słońce także świecić będzie na żółto. Tło, pojedyncze obiekty i przedmioty także byłoby w odcieniu żółtym.

10.9.3.5.4.3        Opcja „Jak w”

Jeśli opcja jest aktywna, można wprowadzić nazwę pliku graficznego lub wskazać plik na dysku korzystając z przycisku przeglądaj. Wybrana bitmapa wyświetlana jest w oknie po lewej stronie i tworzy bazę dla koloru słońca w widoku zależnym od czasu.

Wybór bitmapy zależny jest od warunków pogodowych, związanych z danym położeniem geograficznym. Jeśli w miejscu tym przeważnie panuje bezchmurne niebo, taki też będzie rozkład barw przez cały rok w oknie widokowym w odróżnieniu od miejsc przeważnie zachmurzonych.

W pierwszym przypadku należy załadować bitmapę z białymi, czystymi odcieniami, w drugim bitmapę gładko szarą.

Bitmapy tworzyć można przy użyciu Paintbrusha czy innego dowolnego programu do malowania. Pamiętać trzeba jednak, że paleta barw pozwala oddać jedynie przybliżone warunki oświetleniowe.

10.9.3.5.4.4        Okienka kontrolne „Pokaż słońce/księżyc”

Poprzez te opcje można zadecydować, czy w widoku zależnym od czasu widoczny ma być symbol słońca i księżyca, czy też jedynie światło od nich bijące.

Należy wyłączyć np. słońce, jeśli znajduje się ono przed chmurami tła. W tym przypadku światło słoneczne pozostaje zachowane a samo słońce – schowane jest za chmurami.

10.9.3.5.4.5        Pole Wpływ słońca na tło”

Określić tu można, w ilu procentach barwa słońca, wynikająca z pozycji krzyżyka w oknie widokowym lub stałej wartości z okna „stałe”, ma wpływ na tło.

Z reguły załadowana jest bitmapa, na podstawie której słońce przyjmuje o świcie i zachodzie odcienie czerwonawe. Jeśli wprowadzona zostanie wartość 50 procent, chmury w tle przyjmą barwę pomarańczową, zgodnie z podobnym zjawiskiem w przyrodzie.

Kolor słońca powinien mieć zawsze oddziaływanie na tło, w przeciwnym razie bowiem także i w środku nocy niebo zachowa kolor jasno niebieski, mimo że bitmapa słońca standardowo po zachodzie słońca robi się czarna.

Ustawienia te powinny być wprowadzane w odniesieniu do bitmapy załadowanej jako tło. Mają one jednak także sens, jeśli dla tła przyjęto stałą barwę kasującą.