Narzędzia w trybie projektowania pomieszczeń

Poza ikoną , która została omówiona we wprowadzeniu, w trybie projektowania pomieszczeń do dyspozycji są różne możliwości wprowadzania, które są podświetlone na lewym pionowym pasku narzędzi. Pasek ten po przełączeniu z trybu konstrukcji jest całkowicie przełączany, przy czym niektóre jego elementy są identyczne z odpowiednimi elementami trybu konstrukcji: mianowicie przełącznik wariantów dla linii pomocniczych , ikona do wprowadzania tekstów  jak również przełącznik wariantów do wprowadzania linii wymiarowych . Dla wymienionych guzików identyczne są nie tylko symbole ikon ale również sama ich funkcjonalność jest taka sama jak w trybie konstrukcji.

Innych elementów konstrukcyjnych nie można wprowadzać ani wyświetlać w trybie projektowania pomieszczeń. Odpowiednio wyszarzone są też niedostępne pozycje menu górnego Wstaw i Widok..

Tekst, linie pomocnicze i wymiarowanie są używane tak samo jak w trybie konstrukcji. Poza tymi funkcjami istnieją w trybie projektowania pomieszczeń różne gotowe kształty pomieszczeń ukryte pod ikonami , , , , ,  i .

Kliknięcie na jednej z ikon powoduje podwieszenie do kursora pomieszczenia o wybranym kształcie. Pomieszczenie to można teraz umieścić w projekcie. Podczas umieszczania można wykorzystać fakt, iż wierzchołki pomieszczenia są przyciągane do już istniejących krawędzi i wierzchołków innych pomieszczeń. Poza tym można przełączać podwieszony pod kursorem narożnik pomieszczenia za pomocą wielokrotnego wyboru kombinacji klawiszy Ctrl+W.

Przykładowo jeśli wprowadzany ma być nie lewy dolny narożnik prostokątnego pomieszczenia ale lewy górny, należy tak długo wybierać Ctrl+W, aż kursor będzie znajdował się w odpowiednim lewym górnym narożniku pomieszczenia.

Pomieszczenia można również tak umieszczać na rzucie, by częściowo nakładały się na inne już istniejące pomieszczenia. Jak postępować z takimi nakładającymi się na siebie pomieszczeniami można przeczytać na odpowiedniej stronie pomocy.

Po wykonaniu pierwszego kroku z umieszeniem pierwszego punktu pomieszczenia za pomocą myszy, można na różne sposoby wpłynąć na to, ile jeszcze kliknięć będzie potrzeba aby ukończyć umieszczanie pomieszczenia. Jeśli klikną Państwo bez wciśnięcia na klawiaturze klawisza Shift, można będzie kolejno umieścić wierzchołki pomieszczenia, przy czym przed każdym kliknięciem istnieje możliwość przyciągania odpowiedniego wierzchołka do już istniejących innych narożników lub krawędzi.

Aby uzyskać pomieszczenie prostokątne po pierwszym kliknięciu należy przykładowo kliknąć dwukrotnie: pierwszy raz aby określić szerokość pomieszczenia i drugi raz aby określić jego głębokość. W przypadku pomieszczeń o skomplikowanym obrysie (np. pomieszczenie z wykuszem) niezbędna jest większa ilość kliknięć.

Jeśli wprowadzanie pomieszczenia chcą Państwo skrócić, istnieje w ArCon odpowiednia droga: podczas kliknięcia należy trzymać wciśnięty klawisz Shift – dla pozostałych wymiarów pomieszczenia zostaną przyjęte wymiary domyślne i pomieszczenie jest gotowe natychmiast.

Po ostatnim kliknięciu – lub po pierwszym kliknięciu z wciśniętym klawiszem Shift – gdy pomieszczenie jest wprowadzone, ukazuje się okno dialogowe, w którym można jeszcze raz numerycznie podać wszystkie wymiary jak również określić inne cechy. Opis tego okna znajduje się na odpowiedniej stronie pomocy.

W oknie dialogowym między innymi można w zakładce Obrys za pomocą ikon  i  odwrócić pomieszczenie w lustrze w kierunku y- wzgl. x lub też za pomocą ikon  i  pomieszczenie obrócić każdorazowo o 90̊ w lewo lub w prawo. Na koniec za pomocą pola edycyjnego Kolor wypełnienia można określić, jakim kolorem powinno być wypełnione pomieszczenie w trybie projektowania pomieszczeń.

Również to okno dialogowe można „obejść” wciskając podczas ostatniego kliknięcia klawisz Ctrl.

Całe pomieszczenie można też stworzyć tylko jednym kliknięciem, jeśli podczas pierwszego kliknięcia będą jednocześnie wciśnięte klawisz Shift i.