Program ArCADia:
•
Wstążka Narzędzia główne⇒ grupa
logiczna Moduły ⇒ Otwórz
edytor biblioteki typów
Program AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:
• Pasek
narzędziowy⇒ Edytuj bibliotekę typów
Wyświetla się okno dialogowe z Edytor biblioteki typów.
Edytor biblioteki typów służy do edycji i wprowadzania nowych typów obiektów Systemu ArCADia. Ułatwia dostęp do katalogów producenckich i umożliwia wybór tylko tych katalogów, które użytkownik najczęściej używa na etapie projektowania.
W górnej części okna edytora typów użytkownik ma możliwość wybory branży z rozwijalnej listy, na której znajdują się wszystkie dostępne w systemie ArCADia branże – moduły.
Po wybraniu odpowiedniej dla siebie branży użytkownik w rozwijalnej liście Elementy (po prawej stronie) ma dostępne wszystkie elementy znajdujące się w wybranej branży (module) np. Ściana.
Po kliknięciu na wybrany element w Bibliotece globalnej będą dostępne wszystkie typy elementów. Przy pierwszym uruchomieniu będą to typy wprowadzone domyślnie do programu. W trakcie procesu projektowania można będzie dodać kolejne typy do biblioteki.
Dolna część edytora podzielona jest na okno stronę Biblioteki globalnej (po lewo) i stronę Biblioteki projektu (po prawo).
Biblioteka globalna – jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów dostępne dla użytkownika dodane domyślnie i w trakcie pracy z programem.
Biblioteka projektu – jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów możliwe do użycia w projekcie. Inaczej mówiąc te typy elementów, które są dostępne w oknie właściwości każdego obiektu. Lista ta zmienia się w trakcie pracy nad projektem w czasie dodawania kolejnych typów elementu.
Poniżej fragment okna właściwości z oznaczeniem miejsca wyboru Typu.
Okno Wstaw dla ściany, w którym także znajduje się dojście do biblioteki typów projektu.
Nad oknami bibliotek typów znajdują się ikony, które służą odpowiednio:
Dodaj nowy typ – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik
ma możliwość dodania nowego typu do Biblioteki globalnej lub do biblioteki
projektu. Właściwości typu dla elementu, w którym użytkownik będzie mógł nadać
wszystkie te parametry elementu, które są dla niego charakterystyczne, m.in. są
to parametry typu, widok i nazwa.
UWAGA: Kliknięcie Dodaj nowy typ przy podświetlonym wcześniej typie w Bibliotece dodaje nowy typ na bazie podświetlonego. Ułatwia to wprowadzanie do biblioteki katalogów obiektów np. jednej firmy, które różnią się jednym parametrem np. średnicą ruru.
Dodaj nowy folder – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik
ma możliwość dodania nowego folderu, do którego następnie będzie mógł dodawać
typy elementów. Pojawi się okno z możliwością wpisania nazwy folderu. Po
wpisaniu nazwy należy wcisnąć przycisk
aby dodać folder do biblioteki bądź
by przerwać polecenie.
Usuń – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik
może usunąć zaznaczony typ elementu lub folder.
Właściwości typu – po wciśnięciu tej ikony użytkownik
będzie miał dostęp do właściwości zaznaczonego typu. Może je w tym miejscu
zmienić i zapisać.
Nad biblioteką projektu znajduje się przycisk po kliknięciu na ten przycisk w
szablonie zostaną zapisane ustawienia Biblioteki
projektu i będą dostępne dla kolejnych projektów wykonywanych w tym
szablonie. Obok znajduje się ikona
po kliknięciu, której użytkownik ma
dostępną listę istniejących szablonów.
W oknie Biblioteki
projektu można również sprawdzić, jakie typy danego elementu są
obecnie użyte w projekcie – przy nazwie takiego typu po lewej stronie jest
znaczek .
Pod obiema bibliotekami znajdują się ikony Zwiń wszystko – po kliknięciu na tę ikonę drzewo
typów w danej bibliotece zostanie zwinięte do katalogów głównych.
Użytkownik ma również możliwość wyszukania typu w bibliotece
wpisując w pole część lub całą
nazwę szukanego typu. Lista typów zostanie wówczas skrócona do typów z nazwą
pasującą do wyszukiwanej frazy. Dla przywrócenia pełnej listy i usunięcia
szukanej frazy służy przycisk
, który
po kliknięciu na niego wyczyści pole edycyjne szukania.
Po zaznaczeniu typów lub folderów aktywne stają się przyciski przenoszenia znajdujące się pomiędzy bibliotekami.
Kopiuj wszystko do biblioteki
projektu – kopiuje całą
zawartość biblioteki globalnej danego elementu do biblioteki projektu.
Kopiuj do biblioteki
projektu – kopiuje
zaznaczone elementy do biblioteki projektu.
Kopiuj do biblioteki
globalnej – kopiuje
zaznaczone elementy do biblioteki globalnej.
Kopiuj wszystko do biblioteki
globalnej – kopiuje całą
zawartość biblioteki projektu do biblioteki globalnej.
Komunikat informuje, że istnieje już typ o tej nazwie. Po
kliknięciu dane informacje
zawarte w nowym typie zostaną zapisane i zamienią te, które znajdowały się we
wcześniej wersji istniejącego typu.
Komunikat informuje, że typy, które zaznaczył użytkownik
zostaną usunięte. Przycisk akceptuje
usunięcie typów.
Komunikat informuje, że układ biblioteki projektu został zapisany w szablonie projektu: np. Standard.