Edytor biblioteki typów

Wywołanie:

Program ArCADia:

      Wstążka Narzędzia główne⇒ grupa logiczna Moduły Otwórz edytor biblioteki typów

 

Program AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:

      Pasek narzędziowy⇒  Edytuj bibliotekę typów

 

Wyświetla się okno dialogowe z Edytor biblioteki typów.

Edytor biblioteki typów służy do edycji i wprowadzania nowych typów obiektów Systemu ArCADia. Ułatwia dostęp do katalogów producenckich i umożliwia wybór tylko tych katalogów, które użytkownik najczęściej używa na etapie projektowania.

W górnej części okna edytora typów użytkownik ma możliwość wybory branży z rozwijalnej listy, na której znajdują się wszystkie dostępne w systemie ArCADia branże – moduły.

 

Po wybraniu odpowiedniej dla siebie branży użytkownik w rozwijalnej liście Elementy (po prawej stronie) ma dostępne wszystkie elementy znajdujące się w wybranej branży (module) np. Ściana.

 

Po kliknięciu na wybrany element w Bibliotece globalnej będą dostępne wszystkie typy elementów. Przy pierwszym uruchomieniu będą to typy wprowadzone domyślnie do programu. W trakcie procesu projektowania można będzie dodać kolejne typy do biblioteki.

 

Dolna część edytora podzielona jest na okno stronę Biblioteki globalnej (po lewo) i stronę Biblioteki projektu (po prawo).

Biblioteka globalna – jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów dostępne dla użytkownika dodane domyślnie i w trakcie pracy z programem.

Biblioteka projektu – jest to miejsce, w którym znajdują się wszystkie typy elementów możliwe do użycia w projekcie. Inaczej mówiąc te typy elementów, które są dostępne w oknie właściwości każdego obiektu. Lista ta zmienia się w trakcie pracy nad projektem w czasie dodawania kolejnych typów elementu.

Poniżej fragment okna właściwości z oznaczeniem miejsca wyboru Typu.

Okno Wstaw dla ściany, w którym także znajduje się dojście do biblioteki typów projektu.

Nad oknami bibliotek typów znajdują się ikony, które służą odpowiednio:

Dodaj nowy typ  – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik ma możliwość dodania nowego typu do Biblioteki globalnej lub do biblioteki projektu. Właściwości typu dla elementu, w którym użytkownik będzie mógł nadać wszystkie te parametry elementu, które są dla niego charakterystyczne, m.in. są to parametry typu, widok i nazwa.

 

UWAGA: Kliknięcie Dodaj nowy typ przy podświetlonym wcześniej typie w Bibliotece dodaje nowy typ na bazie podświetlonego. Ułatwia to wprowadzanie do biblioteki katalogów obiektów np. jednej firmy, które różnią się jednym parametrem np. średnicą ruru.

 

Dodaj nowy folder  – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik ma możliwość dodania nowego folderu, do którego następnie będzie mógł dodawać typy elementów. Pojawi się okno z możliwością wpisania nazwy folderu. Po wpisaniu nazwy należy wcisnąć przycisk  aby dodać folder do biblioteki bądź  by przerwać polecenie.

Usuń  – po kliknięciu na tę ikonę użytkownik może usunąć zaznaczony typ elementu lub folder.

Właściwości typu  – po wciśnięciu tej ikony użytkownik będzie miał dostęp do właściwości zaznaczonego typu. Może je w tym miejscu zmienić i zapisać.

 

Nad biblioteką projektu znajduje się przycisk  po kliknięciu na ten przycisk w szablonie zostaną zapisane ustawienia Biblioteki projektu i będą dostępne dla kolejnych projektów wykonywanych w tym szablonie. Obok znajduje się ikona  po kliknięciu, której użytkownik ma dostępną listę istniejących szablonów.

W oknie Biblioteki projektu można również sprawdzić, jakie typy danego elementu są obecnie użyte w projekcie – przy nazwie takiego typu po lewej stronie jest znaczek .

Pod obiema bibliotekami znajdują się ikony Zwiń wszystko  – po kliknięciu na tę ikonę drzewo typów w danej bibliotece zostanie zwinięte do katalogów głównych.

Użytkownik ma również możliwość wyszukania typu w bibliotece wpisując w pole  część lub całą nazwę szukanego typu. Lista typów zostanie wówczas skrócona do typów z nazwą pasującą do wyszukiwanej frazy. Dla przywrócenia pełnej listy i usunięcia szukanej frazy służy przycisk , który po kliknięciu na niego wyczyści pole edycyjne szukania.

Po zaznaczeniu typów lub folderów aktywne stają się przyciski przenoszenia znajdujące się pomiędzy bibliotekami.

Kopiuj wszystko do biblioteki projektu  – kopiuje całą zawartość biblioteki globalnej danego elementu do biblioteki projektu.

Kopiuj do biblioteki projektu  – kopiuje zaznaczone elementy do biblioteki projektu.

Kopiuj do biblioteki globalnej  – kopiuje zaznaczone elementy do biblioteki globalnej.

Kopiuj wszystko do biblioteki globalnej  – kopiuje całą zawartość biblioteki projektu do biblioteki globalnej.

 

Komunikaty występujące przy pracy z Edytorem biblioteki typów:

 

Komunikat informuje, że istnieje już typ o tej nazwie. Po kliknięciu  dane informacje zawarte w nowym typie zostaną zapisane i zamienią te, które znajdowały się we wcześniej wersji istniejącego typu.

Komunikat informuje, że typy, które zaznaczył użytkownik zostaną usunięte. Przycisk akceptuje usunięcie typów.

 

Komunikat informuje, że układ biblioteki projektu został zapisany w szablonie projektu: np. Standard.

￿