Wprowadzanie symboli 2D

Program ArCADia umożliwia wstawianie do projektu symboli 2D, które dostępne są w bibliotece instalowanej z programem. Nowa wersja zmienia sposób wstawiania obiektów, ponieważ już przy wprowadzaniu elementu zadawany jest kąt wstawienia. Już nie trzeba wchodzić do okna właściwości przed lub po aby obrócić wstawiany symbol.

Wywołanie:

Program ArCADia:

      Wstążka Architektura grupa logiczna Elementy uzupełniające oe_16 Eksplorator obiektów

Program AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:

      Pasek narzędzi ArCADia-ARCHITEKTURA  Pokaż eksplorator obiektów

      Wstążka Architektura grupa logiczna Wstaw oe_16 Eksplorator obiektów

Program ArCADia 10:

      Wstążka Architektura grupa logiczna Wstaw  Eksplorator obiektów

Po wywołaniu okna eksploratora na ekranie pojawi się okienko wyboru pliku obiektu:

Rys. 311      Biblioteka programu, zakładka Obiekty 2D

Po wybraniu obiektu powracamy do rysunku, klikamy na Wstaw i wprowadzamy obiekt. Wprowadzenie obiektu polega na wskazaniu jego lokalizacji i jego kąta.

Rys. 312      Wprowadzanie obiektu 2D

Dla łatwiejszego ulokowania obiektu można wybrać punkt wstawienia (uchwyt) z okna Obiekt:

Rys. 313      Okno wstawiania obiektów

Przed i po wprowadzeniu można wywołać okno Właściwości elementu:

Rys. 314      Okno właściwości obiektów 2D

Przy wywołaniu okna mamy możliwość definicji następujących parametrów:

Wymiar X – szerokość obiektu w układzie współrzędnych obiektu.

Wymiar Y – wysokość obiektu w układzie współrzędnych obiektu.

Kąt – kąt obrotu wstawionego obiektu.

Odbij poziomo – odbicie obiektu względem osi Y (opcja dostępna przy edycji obiektu wstawionego wcześniej do rysunku).

Odbij pionowo – odbicie obiektu względem osi X (opcja dostępna przy edycji obiektu wstawionego wcześniej do rysunku).

Zapisz w szablonie – zapisuje do szablonu ustawienia pisaków, wybranego stylu i inne parametry elementu.

Podczas rysowania, z poziomu okna wstawiania, okna zgłoszeń lub obszaru poleceń, dostępne są następujące funkcje:

      Śledzenie osi – opcja wykrywa punkty i krawędzie wprowadzonych elementów, prowadząc od nich osie poziome i pionowe względem ekranu lub, jeśli jest to np. krawędź ściany, także pokazuje przedłużenie takiej linii.

      Śledzenie kątów – opcja wskazuje zadane w powyższym oknie kąty, wyznaczając je od wprowadzonych wcześniej elementów, np. od krawędzi narysowanych ścian.

      Wykrywanie – opcja wykrywa krawędzie, osie, narożniki i punkty elementów już wprowadzonych do projektu, umożliwiając tym samym precyzyjne osadzenie kursora na narysowanych obiektach.

      Odniesienie – umożliwia wstawienie obiektu w zadanej odległości od wybranego punktu.

      Pomiędzy punktami (środek) – rozpoczyna rysowanie ściany w środku wskazanej odległości (odległość podaje się poprzez wskazanie dwóch punktów).

      Pomiędzy punktami (procentowo) – rozpoczyna rysowanie ściany w zadanym procentowym podziale wskazanej odległości (odległość podaje się poprzez wskazanie dwóch punktów).

      Anuluj – przerywa działanie funkcji bez wstawienia obiektu.

      Cofnij – usuwa ostatnio wstawiony obiekt.

      Gotowe – kończy wstawianie obiektu.

Przy wywołaniu komendy wstawiania obiektu można wstawiać wiele takich samych obiektów (komenda jest automatycznie powtarzalna).

￿