Słupy > Słupy

Wprowadzanie słupów monolitycznych

Program ArCADia umożliwia wstawianie prostokątnych i okrągłych słupów żelbetowych. Opcja ta wywoływana jest z paska narzędzi funkcją Wstaw słup.

Wywołanie:

Program ArCADia:

      Wstążka Architektura grupa logiczna Budynek ip_16 Słup

Program AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:

      Pasek narzędzi ArCADia-ARCHITEKTURAscia5_slup.bmp Wstaw słup

      Wstążka Architektura grupa logiczna Budynek ip_16 Słup

Program ArCADia 10:

      Wstążka Architektura grupa logiczna Budynek  Słup

Po wybraniu na pasku wstawiania opcji Przejście do dialogu Właściwości pojawi się okno Właściwości elementu: Słup:

o_slup-m

Rys. 177      Okno właściwości słupa

Program pozwala także na wprowadzenie eliptycznego słupa, przy zadaniu odpowiednich parametrów dla szerokości i głębokości.

W polu Parametry można zdefiniować Wysokość dla wprowadzonego słupa, która może być różna od wysokości kondygnacji oraz wysokość bazową (dolną krawędź obiektu), która także może nie być przypisana do kondygnacji.

Zapisz w szablonie – zapisuje do szablonu ustawienia pisaków, wybranego stylu i inne parametry elementu.

Od wersji 4.0 można zdefiniować teksturę oddzielnie dla boków słupa i oddzielnie dla jego górnej i spodniej powierzchni. Materiałem słupa może być zarówno plik BMP, jak i wybrany kolor dostępny w systemie operacyjnym.

Naciśnięcie przycisku OK pozwala na powrót do rysunku i wprowadzenie słupa. Wprowadzenie elementu polega na wskazaniu jego lokalizacji. Podczas rysowania, z poziomu paska wstawiania, okna zgłoszeń lub obszaru poleceń, dostępne są następujące funkcje:

      Śledzenie osi – opcja wykrywa punkty i krawędzie wprowadzonych elementów, prowadząc od nich osie poziome i pionowe względem ekranu lub, jeśli jest to np. krawędź ściany, także pokazuje przedłużenie takiej linii.

      Śledzenie kątów – opcja wskazuje zadane w powyższym oknie kąty, wyznaczając je od wprowadzonych wcześniej elementów, np. od krawędzi narysowanych ścian.

      Wykrywanie – opcja wykrywa krawędzie, osie, narożniki i punkty elementów już wprowadzonych do projektu, umożliwiając tym samym precyzyjne osadzenie kursora na narysowanych obiektach.

      Odniesienie – umożliwia wstawienie słupa w zadanej odległości od wybranego punktu.

      Pomiędzy punktami (środek) – rozpoczyna rysowanie słupa w środku wskazanej odległości (odległość podaje się poprzez wskazanie dwóch punktów).

      Pomiędzy punktami (procentowo) – rozpoczyna rysowanie słupa w zadanym procentowym podziale wskazanej odległości (odległość podaje się poprzez wskazanie dwóch punktów).

      Anuluj – przerywa działanie funkcji bez wstawienia słupa.

      Cofnij – usuwa ostatnio wstawiony słup.

      Gotowe – kończy wstawianie słupów.

￿