ArCADia posiada opcję Renderingu, która umożliwia stworzenie fotorealistycznego widoku projektowanego budynku.
Program ArCADia, AutoCAD lub ArCADia-INTELLICAD:
•
Okno Widoku 3D ⇒ Rendering
Po wywołaniu opcji zostanie wyświetlone okno ustawień renderingu.
Rys. 58 Okno ustawień renderingu
Jakość – pole wyboru jakości renderingu. Do dyspozycji są cztery domyślne metody: Niska, Normalna, Wysoka (dla plenerów) i Wysoka (dla wnętrz). Przyciskiem Zaawansowane można wejść w okno edycji wybranej przez nas jakości i zmodyfikować parametry. Okno, które się pojawi, będzie zależało od wybranej jakości – inne okno będzie wyświetlone dla jakości Niskiej i inne dla Wysokiej (dla wnętrz).
Obraz wynikowy – wielkość renderowanej sceny. Dowolny pozwala na podanie wielkości obrazu w pikselach, natomiast jak Widok 3D przejmuje wielkość otwartego okna Widoku 3D.
Oświetlenie – ustawienia światła globalnego w dzień lub w nocy z możliwością pokazania Pozycji słońca/księżyca na nieboskłonie lub automatyczną pozycją słońca wynikającą z zadanej daty godziny i ustawień w oknie róży wiatrów.
Zarządzanie ustawieniami – zachowanie wprowadzonych ustawień jakości renderingu, czyli zapis i odczyt pliku .arcrenderset.
Rys. 59 Przykład wyrenderowanego obrazu w jakości Wysoka (dla plenerów)
Rys. 60 Przykład renderingu z użyciem linijki słońca (21 czerwiec godzina 10:00)
Rys. 61 Przykład renderingu z użyciem linijki słońca (21 czerwiec godzina 17:00)
WSKAZÓWKA: Okno renderingu jest osobnym oknem, które działa niezależnie od programu ArCADia, dzięki czemu po przeniesieniu geometrii sceny na projekcie można dalej pracować, np. wprowadzając do niego wymiary czy opisy.
Rys. 62 Okno właściwości renderingu o niskiej jakości
Metoda renderingu:
Śledzenie promieni, bez globalnego rozkładu światła (Direct Ligting) – światło kierunkowe pokazane bez wzajemnego wpływu pomiędzy różnymi płaszczyznami.
Śledzenie ścieżek, obliczany globalny rozkład światła (Path Tracing) – fotorealistyczny rendering, który analizuje zarówno ścieżki promieni, jak i globalny rozkład światła.
Mapowanie fotonów, obliczany globalny rozkład światła (Photon Mapping) – jest to śledzenie fotonów emitowanych przez światła w scenie.
Ustawienia są dopasowane do scen, które będą obsługiwały. Może się oczywiście zdarzyć, że domyślne ustawienia trzeba będzie zmienić, gdyż efekt renderingu nie będzie wystarczający. Poniżej przykłady zastosowania poszczególnych opcji renderingu.
Rys. 63 Przykład wyłączonej opcji Przetwarzania końcowego
Rys. 64 Przetwarzanie końcowe włączone, Liczba próbek 2
Rys. 65 Przetwarzanie końcowe włączone, Liczba próbek 1024
Jak widać na powyższych zrzutach, przy świetle sztucznym bardzo duże znaczenie ma Liczba próbek przy Przetwarzaniu końcowym. Można dodatkowo zmienić Liczbę przejść filtru wygładzającego, ale najważniejsze jest pole Liczba próbek. Zmiana wartości tego pola wydłuży czas obliczania sceny, ale efekt będzie tego wart. Dla lepszej jakości wizualizacji dobrze jest zapisać widok w większym formacie i go później zmniejszyć. Efekt będzie znacznie lepszy.
Rys. 66 Fotony dyfuzyjne = 10 Fotony dyfuzyjne = 75
Wartość Fotonów dyfuzyjnych odpowiada za jasność sceny; im wyższa wartość, tym scena będzie jaśniejsza.