Podstawy działania programu > Widoki > Rendering

Definiowanie materiałów

Tekstury i materiały na elementach architektonicznych przypisywane są w oknach właściwości elementów pod przyciskiem Powierzchnie lub bezpośrednio w oknie edycji.

Rys. 44        Fragment listy materiałów dostępnych w programie

Domyślnym ustawieniem powierzchni dla większości elementów jest materiał (powierzchnia predefiniowana) – Farba domyślna, o wskazanym kolorze. Można to zmienić, wybierając dowolny inny materiał  z biblioteki programu lub definiując inny kolor . Jeśli chcemy, aby np. ściana została oteksturowana konkretnym plikiem w formacie BMP, JPG lub GIF, to po wciśnięciu ikony  Powierzchnia teksturowana klikamy na obrazek  i w oknie Otwieranie znajdujemy i wskazujemy odpowiedni plik.

Po wybraniu pliku mamy możliwość zdefiniowania wielkości i początku tekstury. Domyślnie wielkość wybranej tekstury np. na ścianie będzie wynosiła 100 x 100 cm i będzie ona wprowadzana od lewego górnego narożnika. Jeśli chcemy przesunąć teksturę (czyli jej początek), np. przy rozłożeniu płytek na ścianie, wówczas definiujemy przesunięcie w polach obok podglądu wybranej tekstury. Prócz wielkości możemy zdefiniować kąt wprowadzonej tekstury (np. dla położenia płytek w karo), kolor, który będzie mieszał się z wybranym plikiem rastrowym, procent przezroczystości i odbicia oraz kolor tego odbicia.

Rys. 45        Przykład nadania materiału teksturowanego

Dla przykładu: Powyższy zrzut pokazuje powierzchnie ściany. Dla jednej ze stron została zdefiniowana Powierzchnia teksturowana i wybrany został „szary tynk” oraz jego dodatkowy kolor zielony. Poniżej na Widoku 3D pokazany jest efekt nałożonego „szarego tynku” z domyślnym kolorem białym (nie zmieniającym barwy wprowadzonej tekstury) oraz ze zmienionym Kolorem modyfikującym teksturę. Należy tu zwrócić uwagę, że wybrana tekstura z dowolnym kolorem modyfikującym będzie wyglądała dobrze wyłącznie przy biało-czarnych lub monochromatycznych teksturach. Wszystkie pozostałe będą zmieniały się w mniej czytelny sposób.

Rys. 46        Powierzchnia teksturowana bez zmiany koloru

Rys. 47        Powierzchnia teksturowana z niebieskim kolorem modyfikującym teksturę

Rys. 48        Powierzchnia teksturowana z niebieskim kolorem modyfikującym teksturę

Jak widać powyżej, zmieszanie tekstury czerwonego klinkieru z zielonym Kolorem modyfikującym teksturę nie dało zielonej cegły, a mieszankę kolorystyczną zielono-czerwonej cegły.

UWAGA: Może się zdarzyć, że obiekty zaimportowane we wcześniejszych wersjach mają domyślnie zadany Kolor modyfikujący teksturę inny niż biały. Wówczas obiekt może wyglądać na dużo ciemniejszy lub mieć inne kolory niż poprzednio. Dlatego należy sprawdzić kolor modyfikujący i w razie potrzeby zmienić go na biały.

Poniżej znajdują się przykłady dalszej modyfikacji wprowadzonych tekstur, czyli zastosowanie innego niż 0° kąta wprowadzenia tekstury oraz różne wartości i kolory odbicia lustrzanego dla powierzchni.

Rys. 49        Przykładowe wnętrze przed zmianami powierzchni

Rys. 50        Zmiana kąta położenia materiału

Rys. 51        Obrócona powierzchnia teksturowana podłogi

Rys. 52        Zmiana stopnia odbicia materiału

Rys. 53        Odbicie 50% na podłodze i 25% odbicia dla powierzchni ścian

Rys. 54        Zmiana stopnia odbicia i przezroczystości materiału

Rys. 55        Przezroczystość miski z owocami 50% przy zmianie koloru odbicia

￿