Obszar „Obliczenie światła”

Dane wprowadzone w tym obszarze używane są jedynie podczas obliczania Cieniowania w czasie rzeczywistym. Mają jednak decydujący wpływ z jednej strony na czas obliczeń z drugiej zaś na prezentację cieni.

Poprzez Przeszukiwania na kierunek ustawia się, na ile „sub-źródeł światła” podzielone będzie źródło. Dla każdego z tych źródeł przeprowadzone będzie obliczenie pokrywania. Na koniec wynik wszystkich sub-źródeł światła będzie dodany. Dopuszczane wartości to 1 do 16, przy czym dla 16 wykonywane są w sumie 16*16 przeszukiwania. Tak stworzone cienie mają stopniowanie intensywności w przedziale 256 stopni.

W polu edycyjnym rozciągnięcie na kierunek określa się, jak „duże” ma być samo źródło światła. Dopuszczane są tu dowolne wartości powyżej zera lub równe zero. Jeśli zostanie wybrana wartość powyżej zera, wspomniane źródła światła będą rozmieszczone równomiernie na obszarze, który ma rozmiar rozciągnięcia na kierunek2. W ten sposób stworzone cienie odpowiadają źródłom światła, które są powierzchniowe.

Poniższy rysunek pokazuje obliczenie cieni przy różnych ustawieniach źródła światła, znajdującego się w tylnym rogu pomieszczenia (dane od lewej u góry do prawej u dołu kolejno (przeszukiwania, rozciągnięcie w cm): (1,0), (4,5), (4,25), (16,25)).